nieuws

Geluid dempen met lichte metamaterialen op panelen

bouwbreed Premium

Door het flapperen van trillingsonderdrukkers kunnen lichte materialen bepaalde frequenties van geluid dempen. Dat liet Claus Claeys zien op de Bouwfysica Kennisdag van de Nederlands Vlaamse Bouwfysica Vereniging.

‘Over vijf tot tien jaar praktische toepassing in bouwproducten’

De promovendus aan de Katholieke Universiteit Leuven nam zijn toehoorders mee in de wereld van de metamaterialen. Dat zijn materialen met aangepaste eigenschappen.

“Geluidsoverlast tast de gezondheid aan”, betoogde Claeys. “Om geluid te isoleren is massa nodig (de massawet). Maar omwille van de duurzaamheid moeten we spaarzaam met materialen omgaan. Metamaterialen die geluid in bepaalde frequentiebanden dempen overstijgen de massawet. Daarmee kunnen we panelen ontwerpen die een licht gewicht combineren met uitmuntende vibro-akoestische eigenschappen.”

De promovendus liet een proef zien met een kastje van hout, een kastje van 3d-gesinterd polyamide en een even zwaar kastje van 3d-gesinterd polyamide met aan de binnenzijde trillingsdempende ‘flappers’. Over een geluidsbron van zo’n 82 dB geplaatst levert het houten kastje een demping tot 73,6 dB, het gladde polyamide kastje een geluidsreductie tot 72 dB en het polyamide exemplaar met ‘flappers’ een demping tot 57,6 dB. Dat is opmerkelijk veel.

Vervolgens liet Claeys een prototype honingraat zien met dempers in de holle ruimten. Ten slotte presenteerde hij een plaatmateriaal met dempers verspreid over het oppervlak. Zonder toevoeging van massa levert dat een flinke geluidsreductie in een bepaald frequentiegebied op.

Een woordvoerder van de NVBV verwacht dat de metamaterialen over vijf tot tien jaar praktisch toegepast zullen worden. Danker van Valkenburg van adviesbureau LBP/Sight uit Nieuwegein is echter van mening dat de proef met de kastjes niet klopt. “Het kastje met de ‘flappers’ heeft een vergroot oppervlak, dus meer geluidsabsorptie. Dat beïnvloedt de meetresultaten.”

Eddy Gerretsen van Level Acoustics uit Eindhoven kreeg een ‘déjà vu’ bij de lezing van Claus Claeys. “Veertig jaar geleden brachten we wiebelende strips aan op de cabine van de Fokker Friendship. Om laagfrequent geluid van de motoren te isoleren.”

De Bouwfysica Kennisdag van de NVBV vond plaats in de faculteit Bouwkunde van de TU Delft.

Reageer op dit artikel