nieuws

BAM en Volker ontvlechten spaghetti aan sporen Utrecht

bouwbreed Premium

BAM Rail en Volker Rail hebben de opdracht voor het vernieuwen van de sporen rond Utrecht Centraal binnengehaald. Met de klus is een bedrag van ruim 140 miljoen gemoeid.

Volgens opdrachtgever ProRail gaat het om “een van de omvangrijkste en meest complexe spoorprojecten ooit”. De spoorbedrijven van BAM en Volker, die onder de naam U-Centraal samenwerken op het project, hebben 2,5 jaar de tijd om de zogenoemde spaghetti aan sporen rond het Utrechtse treinstation te ontvlechten.

“Door fysieke ontvlechting wordt de wirwar van sporen en treinbewegingen uit elkaar gehaald, zodat duidelijke corridors ontstaan”, aldus de spoorbeheerder. “Hierdoor hoeft straks minder vaak gewacht te worden op bijvoorbeeld seinen en kunnen in de toekomst nog meer treinen Utrecht passeren.”

De ingreep moet ook de betrouwbaarheid van het spoor verhogen. Bovendien, zo verwacht ProRail, zal de kans op “onbedoelde roodseinpassages” verder dalen.

Het contract van U-Centraal omvat diverse werkzaamheden aan het spoor, waaronder de aanleg en het vernieuwen van sporen, kabels en leidingen, bovenleiding en beveiliging. Daarnaast wordt gewerkt aan de verbreding van de perrons, plaatsing van twee perronkappen en de bouw en inrichting van negen technische ruimten.

De aanpassingen maken deel uit van het programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Behalve de verbetering van de spoorweginfrastructuur, neemt ProRail ook andere maatregelen rond Utrecht CS, waaronder de bouw van nieuwe stations in de nieuwbouwwijken van de stad.

Reageer op dit artikel