nieuws

‘Nog een wereld te winnen in Randstad’

bouwbreed

Voor Hemubo was 2012 een jubeljaar. De renovatie- en onderhoudsspecialist won zowel een Graydon-award als de Cobouw50-award en zag daarmee zijn financiële soliditeit bevestigd. “En toch moeten we ons stinkende best blijven doen.”

Somber? Nee, dat is Tom Bergmans niet. Natuurlijk, ook Hemubo ondervindt de gevolgen van de huidige malaise aan den lijve, maar de adjunct-directeur van het renovatie- en onderhoudsbedrijf uit Almere blijft zich vooral richten op de positieve kanten – die er ook zijn.

“Het is toch vooral de nieuwbouw die is teruggevallen”, haalt hij aan. “En omdat er momenteel nauwelijks gesloopt wordt, zal de bestaande voorraad moeten worden doorgeëxploiteerd. Dat betekent dat er geïnvesteerd moet worden in onderhoud.”

Een ander voorbeeld dat Bergmans graag naar voren brengt: Hemubo is hoofdzakelijk actief in de Randstad. Daar is de bouwcrisis minder ernstig dan pak ‘m beet in Twente of Groningen. “Bovendien, de urbanisatie zet door. Het woningtekort in de Randstad zal alleen maar verder toenemen. Dus wat betreft de toekomst, zitten we goed. Ik maak me geen zorgen.”

Zijn collega Davy Wagenmakers, verkoopdirecteur bij Hemubo, doet dat ook al niet. “We werken veel voor corporaties”, zegt hij. “Die hebben het ook lastig momenteel, maar het is niet zo dat ze allemaal hun investeringen hebben stopgezet. De een bezuinigt, de ander investeert door. We hebben een goede spreiding van klanten, zijn niet afhankelijk van een corporatie. Daar profiteren we nu van.”

En toch kon ook Hemubo niet voorkomen dat de omzet terugliep, van 77 miljoen in 2011 naar 68 miljoen afgelopen jaar. Bergmans: “Dat had ook te maken met de weersomstandigheden. Die waren niet super. Dat merken wij direct in onze omzet. Maar we zijn ook geconfronteerd met vertraging bij de start van een groot project.”

Prettig

Hemubo won vorig jaar de Cobouw50-award; het bedrijf bleek zich van de vijftig grootste bouwondernemingen van Nederland het beste door de afgelopen drie crisisjaren heen te hebben geslagen. Het leverde de onderneming veel felicitaties op, zegt Bergmans. “Maar of het ons ook extra werk heeft opgeleverd? Dat is moeilijk te ze ggen”, geeft hij aan. “Opdrachtgevers willen graag samenwerken met financieel sterke partijen. Dan is het prettig als je een prijs in de wacht sleept die wat zegt over onze soliditeit. Het draagt ook positief bij aan ons imago. Maar award of niet, feit is dat je momenteel hoe dan ook je stinkende best moet blijven doen.”

Zeker ook omdat steeds meer bouwbedrijven uit de nieuwbouwsector zich op de renovatie- en onderhoudsmarkt begeven. “De nieuwbouwaannemers hijgen in onze nek, ja”, bekent Bergmans. “Is dat erg? Nee, het zorgt er voor dat wij ons nog verder verbeteren.”

Wagenmakers: “De concurrentie neemt toe, maar ook weer niet. Veel nieuwbouwbedrijven huren externen in en denken zo renovatieklussen tot een goed einde te kunnen brengen. Maar die externen hebben lang niet dezelfde betrokkenheid als onze eigen mensen, die bovendien gepokt en gemazeld zijn in deze branche. Ja, we verliezen nu wel eens een opdracht aan een nieuwbouwaannemer. Maar of de opdrachtgever bij hen terugkeert; ik waag het te betwijfelen. Het wordt vaak gezegd: renovatie en onderhoud is een ander vak dan stenen stapelen. En dat is ook zo. Het moet in je dna zitten om het echt goed te kunnen.”

Plannen om het werkgebied te vergroten nu het bedrijf succes oogt, heeft Hemubo niet. De onderneming is en blijft hoofdzakelijk gericht op de Randstad. “We zijn in dit gebied geen monopolist”, aldus Bergmans, “misschien hebben we 5 procent van de markt in handen. Er is dus nog een wereld te winnen. Bovendien, waarom zouden we expanderen naar het buitengebied als juist daar de verhouding tussen vraag en aanbod scheef is? Liever concentreer ik me nog meer op de bestaande klanten dan dat ik richting het oosten trek.“

Dat betekent overigens niet dat Hemubo helemaal geen opdrachten najaagt buiten de Randstad, benadrukt Bergmans. “We hebben nu ook een aantal projecten buiten ‘ons’ gebied lopen. Maar dat is wat anders dan structureel heel Nederland als ons werkgebie d te betitelen.”

Rendement

Groeien wil de Almeerse onderneming overigens nadrukkelijk wel. Met hoeveel procent per jaar, wil Bergmans niet kwijt. “Omdat je daar later weer aan wordt opgehangen”, legt hij uit. “Momenteel gaat een goed rendement weliswaar boven omzetgroei, een groeiambitie hebben we zeker wel. Belangrijkste is echter dat de klant tevreden is. Lijdt dat tot groei, dan is dat mooi.”

Voor dit jaar verwacht de adjunct-directeur een vergelijkbare omzet als over 2012. “Het slechte weer zorgt weliswaar voor wat minder gerealiseerde omzet, maar door toename van ketensamenwerking en meerjarige onderhoudscontracten blijven de opbrengsten redelijk stabiel.”

Reageer op dit artikel