nieuws

Geen vloer is recht in organische stationshal

bouwbreed Premium

Het werk aan de OV Terminal in Arnhem, een ontwerp van UNStudio van Ben van Berkel, is een puzzel in staal en beton. Geen element is standaard. Geen hoek is haaks. Geen vloer is recht.

< Vervolg van pagina 1

Door extra rekenwerk aan de constructie van de OV Terminal in Arnhem heeft de bouw ongeveer vijf maanden vertraging opgelopen. En gezien de ingewikkeldheden die nog verwacht mogen worden, doet Jouke Schaafsma, woordvoerder van ProRail, geen enkele uitspraak over de oplevering. “Ik kan nog niet eens een indicatie van een datum geven. Maar we verwachten geen monstervertragingen.”

Jarenlang leek de realisatie van de OV Terminal niet haalbaar. Geen bouwer wilde zich voor minder dan 50 miljoen aan het ontwerp wagen. Maar precies een jaar geleden werd het project voor 37,5 miljoen euro gegund aan BAM/Ballast Nedam. Het gebouw blijft hetzelfde ogen, maar de ingenieurs vervingen de originele betonconstructies door staal van dezelfde diktes. Dat is logistiek handiger en je hebt geen risicofactoren bij ontkisting.

Twist

Over een paar weken beginnen de staaltransporten en worden de constructies voor de ‘fronttwist’, de ‘backtwist’, de ‘flip’ en de ‘trompet’ gelast. De namen duiden op de vreemd draaiende overgangen en verwrongen bochten in het organische gebouw.

De aanpassingen in het oorspronkelijke ontwerp hebben geleid tot veel rekenwerk. “Er moest nieuwe software voor worden geschreven”, zegt Schaafsma. Want bestaande programma’s bleken de berekeningen – vooral op het gebied van de veiligheid in de ingewikkelde constructie – niet aan te kunnen.

Tijdelijk

Ook nog eens 500 ton staal gebruikt de bouwcombinatie in tijdelijke constructies. “We bouwen eerst een tijdelijk gebouw en dan het definitieve”, licht Joeri Boekhorst, werkvoorbereider van bouwcombinatie, toe. “De terminal komt op het dek van de fietsenkelder en tegen de perrontunnel en busstation aan. Dus leggen we telkens een raster van zware stalen balken op de ankers die in fase 1 zijn aangelegd. Op de rasters bouwen we de ondersteuningsconstructies.” Ook de tijdelijke constructies zijn in het 3D-model van BAM/Ballast Nedam en UNStudio opgenomen.

“Door de staalconstructie gaat er nu in totaal zo’n 2500 kubieke meter beton in de hal”, zegt Boekhorst terwijl Betonpompbedrijf Nijwa de eerste pompen opstart bij de klaar staande bekistingen. Ook hier weer is niks recht. Boekhorst wijst aan: “We beginnen met het storten van de steunwanden die het brede betonnen trapbalkon aan de oostkant dragen. Hiernaast komt straks de ingang van de fietsenstalling.”

In situ

Het is lastig aanduiden. Omdat vloeren bijvoorbeeld in een kelder beginnen en eindigen op het maaiveld, spreekt de bouwcombinatie niet over bouwlagen of verdiepingen. Eigenlijk wordt alles in situ gestort, legt Boekhorst uit. “Dat moet wel vanwege al die exotische vormen. Bovendien moeten we de elementen naadloos verbinden.” De bouwcombinatie gebruikt zelfverdikkend beton waardoor er minder kans op grindnesten is, laat Boekhorst aan de hand van mock-ups zien.

“Elk aspect van de uitvoering is speciaal”, meent Boekhorst. Hij is dan ook een van de ‘uitverkorenen’ die dagelijks op de bouwplaats mogen zijn. “We hebben er niet om gevochten, maar iedereen bij BAM en Ballast Nedam wilde hier wel aan de slag.” Het blijft alleen de vraag hoe lang het gaat duren.

Reageer op dit artikel