nieuws

Station Delft al opgeleverd in Rotterdam

bouwbreed Premium

Het nieuwe treinstation van Delft is in Rotterdam al af. Terwijl de aannemerscombinatie nog gestaag doorwerkt aan de Spoorzone staat het werk al in Miniworld aan het Weena. Met wat meerwerk, dat wel, vertelt directeur Marc van Buren.

Zeker makkelijk, een ondergronds station. Gewoon alles bovengronds afbreken?

“Nee. Het klassieke bovengrondse stationsgebouw hadden we al af, van het nieuwe, ondergrondse kun je nu een doorsnede zien. Je kijkt er recht in.”

Hoe groot is hij?

“Schaal 1 op 100. Da’s best groot nog, bijna een meter. We hebben tot en met perrons, roltrappen en fietsenstallingen alles nagebouwd. In de details zit de beleving, daarvoor komen onze bezoekers.”

Dus toch lastig?

“Ja, want de tekeningen van ProRail waren nog niet helemaal uitgewerkt. We hebben veel gebruik gemaakt van tekeningen en artist’s impressions.”

Waarom nu al opgeleverd? Jullie laten toch de bestaande spoorwereld zien?

“We hadden Rotterdam Centraal en de Hanzelijn ook al eerder af. En nu dus Delft. We zijn niet alleen van het heden, maar ook van de toekomst.”

Is het een wedstrijdje met de ‘echte’ bouwers?

“Dat zou oneerlijke competitie zijn. Wij doen zo’n station met twee man, zonder enorm projectteam, overleg met bewoners en politiek en lange vergunningsprocedures.”

Eigenlijk dus bouwen zoals het zou moeten zijn?

“Ja hè, was het maar altijd zo mooi.”

Geen meerwerk?

“Nee, maar wel in het bouwpakket dat we ervan hebben gemaakt. Iemand vroeg ons daar om en kwam met veertig potentiële kopers. Een werk!”

Hoezo?

“Drieduizend minionderdeeltjes met een bouwtekening kun je een modelbouwer niet aandoen, dus hebben we het drie maal moeten herontwerpen. Nu bestaat het uit zo’n 120 onderdelen.”

Reageer op dit artikel