nieuws

PGGM koopt snelweg Utrecht-Veenendaal

bouwbreed Premium

Pensioenuitvoerder PGGM en BAM zijn voor de komende 25 jaar eigenaar geworden van de snelweg A12 tussen Utrecht en Veenendaal. Het gaat om een van de grootste pps-deals in Nederland.

Joint venture met BAM dit jaar financieel verder uitgebreid

De overeenkomst tussen Rijkswaterstaat en de joint venture van PGGM en BAM wordt vandaag beklonken. Hoeveel geld er precies mee gemoeid is, willen de partijen niet kwijt. PGGM betaalt “enkele tientallen miljoenen”.

De bouwsom van het begin deze maand opgeleverde project was 300 miljoen euro. BAM gaat de komende 25 jaar het onderhoud voor zijn rekening nemen. PGGM en BAM hebben sinds 2011 een joint venture waar PGGM voor 250 miljoen in participeert en BAM voor 150 miljoen. Dat geldt wordt geïnvesteerd in infraprojecten in Noordwest-Europa.

De combinatie PGGM/BAM is in Nederland al eigenaar van de A59 bij Den Bosch en de N33 (Drenthe-Groningen). Ook heeft het investeringsvehicel onlangs de dbfmo-opdracht gewonnen voor de Hoge Raad in Den Haag. Volgens Henk Huizing, hoofd van de infrastructuurtak, komt er vandaag als het gaat om de investeringbedragen in Nederlandse pps-projecten “een behoorlijke pluk bij”.

Gevangenis

De 250 miljoen euro die PGGM beschikbaar stelde om te investeren is daarmee volgens Huizing bijna op. “Dat moment begint te naderen, omdat we we met heel veel projecten in de biedfase zitten.” PGGM/BAM is een van de laatste twee partijen die in de race is voor de bouw van de gevangenis in Zaandam en biedt ook op het wegverbredingsproject tussen de A1 en A9 bij Amsterdam. Huizing houdt er sterk rekening mee dat in de loop van dit jaar de joint venture financieel zal worden uitgebreid. Wel is daar nog goedkeuring voor nodig van de pensioenfondsen waar PGGM voor belegt. Pensioenuitvoerder PGGM beheert de pensioenen van mensen die werkzaam zijn in de zorg en van brandbeveiligers en architecten.

PGGM is in Nederland de enige pensioenuitvoerder die rechtstreeks eigen vermogen aan infraprojecten verschaft.

> pagina 5: ‘Grote aannemers kunnen niet meer wat ze vroeger konden’

Reageer op dit artikel