nieuws

‘Passie is muzikaal hoogtepunt, dat mag niet verloren gaan’

bouwbreed Premium

De stichting Heusden Vesting Klassiek verzorgt op 28 en 29 maart uitvoeringen van de Matthäus Passion in de Grote of Catharijnekerk in het vestingstadje Heusden. De uitvoering van Bachs meesterwerk is in handen van gereputeerde koren en muzikanten uit de regio. Tot de sponsors behoort Adviesbureau Opzeeland uit Vlijmen. Deze steun komt voort uit cultureel besef.

De kerk in Heusden geniet grote bekendheid om zijn fraaie akoestiek en dat is een van de redenen waarom uitvoeringen in deze kerk altijd druk worden bezocht. Tot de vaste uitvoerenden behoren het Kamer Concerto Brabant en het Vocaal Ensemble Markant. Hun concerten tijdens Pasen en Kerstmis zorgen steevast voor een uitverkocht huis. Kenners roemen de Matthäus Passion in Heusden, die zij “misschien wel de meest authentieke uitvoering van deze Passie” noemen.

Financiële steun van dit evenement door een bureau dat bouwkundige tekeningen en berekeningen maakt voor onder meer de staalconstructies waaraan mega-videoschermen in voetbalstadions worden opgehangen, lijkt niet voor de hand te liggen. Toch rekent Wim van Opzeeland het wel degelijk tot zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid een koor met religieus repertoire te sponsoren.

Dat heeft, legt hij uit, alles te maken met de oorsprong van de westerse cultuur. “Ik ben zelf niet bijzonder christelijk. Maar door mijn katholieke opvoeding besef ik dat het christendom de basis is van onze cultuur. Een muzikaal hoogtepunt als de Matthäus Passion getuigt van die traditie en mag daarom niet verloren gaan. Ik sta ook achter het doel van de stichting: het vestigen van een klimaat waarin inwoners van de regio kennis kunnen maken met het muzikale erfgoed dat de paas- en de kerstviering kenmerkt.’’

Goede plaatsen op een van de voorste rijen behoren tot de voorrechten van de sponsors. Van Opzeeland maakt bovendien graag gebruik van de mogelijkheid om behalve zijn echtgenote ook enkele zakenrelaties mee te nemen naar het concert. Voor niet-genodigden heeft hij de troostrijke mededeling dat er nog enkele plaatsen beschikbaar zijn.

Met de sponsoring van de stichting Heusden Vesting Klassiek streeft Adviesbureau Opzeeland geen enkel commercieel doel na. “Misschien dat ik er wat naamsbekendheid mee win, maar dat is niet de opzet. Ik denk dat onze naam in de bouw voldoende bekend is. Wij zijn landelijk actief, we doen zelfs werk voor buitenlandse klanten.” Het bureau sponsort ook geen andere doelen. “Uit pr-overwegingen initiatieven financieel steunen, daar hebben wij weinig mee te winnen.”

Reageer op dit artikel