nieuws

Installaties passen in spoortunnel Delft

bouwbreed Premium

“De ventilatie was even spannend, maar door toepassing van een maximaal aantal ventilatoren behoeft de spoortunnel in Delft geen bouwkundige aanpassingen.”

Dat zei een woordvoerder van ProRail bij de demonstratie van de tunneltechnische installaties (TTI) die zijn gekoppeld aan een modelspoorbaan in een hal van Siemens in Zoetermeer. De installaties kunnen na april naar de drie dienstgebouwen van de spoortunnel in Delft worden verplaatst. Voorheen werd met een 3D-model van de afbouw duidelijk dat het plafond van het station 5 centimeter omhoog moest, opdat de machinist het volgende sein kon zien.

Bij de beoordeling van de vluchtluiken kwam het oordeel van een gedragsdeskundige van pas. Boven aan de vluchttrappen vinden de passagiers van een gestrande trein geen deuren, maar horizontale luiken die tot zo’n 60 graden open kunnen. Dat bleek geen onveilige situatie.

Als de afbouw van de tunnel gereed is zal een profieltestwagen door de tunnel gereden worden. Niets mag namelijk binnen het Profiel Vrije Ruimte (PVR) komen.

Serious gaming

Maar in Zoetermeer ging het om het testen van de systemen en processen bij mogelijke calamiteiten in de tunnel. “We hebben overwogen om de omgeving helemaal te virtualiseren, en te testen met serious gaming, maar de beleving van de processen met een modelspoortrein is beter. Het spreekt de mensen veel meer aan dan een virtuele wereld”, aldus een woordvoerder.

Op de locatie in Zoetermeer zijn een aantal omschreven scenario’s gespeeld door machinisten, dienstleiders, mensen van de schakel- en meldkamer en hulpdiensten. “Maar we hebben ook wild aan de knoppen gedraaid, hebben verbindingen losgetrokken, de stroom tijdelijk onderbroken, om te zien wat dan zou gebeuren. We hebben vervolgens een week of acht geprogrammeerd om de systemen te verbeteren. In april volgt nog een definitieve test.”

Constructief kan weinig misgaan met de tunnel. De belastingen die op het dak zijn toegestaan zijn bekend bij de gemeente. De industrie (DSM) onttrekt momenteel grondwater. Als de uitvoering gereed is zal DSM dat minderen. Gemeente, hoogheemraadschap en provincie zullen de onttrekking daarna regelen. De tunnel is berekend op een bepaalde maximale grondwaterstand.

Aannemerscombinatie Cromme Lijn start in de zomer met diepwanden voor de tweede fase (derde en vierde tunnelbuis). Er zijn al wat voorbereidingen getroffen , zoals wapening voor de vluchtpaden.

Reageer op dit artikel