nieuws

Gerichtere sleufinspecties door Inspectie Telecom

bouwbreed Premium

De Inspectie Telecom gaat gerichter sleufinspecties houden bij aannemers die veel graafschade veroorzaken. Dat zei Robert Jan Looijmans van de inspectie tijdens een bijeenkomst van MKB Infra.

“Ons doel is de graafschade in Nederland naar beneden te krijgen. Toch zien we het aantal gevallen juist toenemen. In 2012 waren het er 37.000. Daarom gaan we sleufinspecties houden bij die aannemers die in 2012 veel graafmeldingen hebben gedaan en ook veel graafschade hebben veroorzaakt”, aldus Looijmans van de inspectie.

Het Agentschap is de waakhond over kabels en leidingen. Behalve informatie geven aan netbeheerders en aannemers, kunnen de ambtenaren ook boetes uitdelen die op kunnen lopen tot een kwart miljoen. Ook een dwangsom behoort tot de instrumenten die het Agentschap kan inzetten om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt.

Aanleiding voor de bijeenkomst is onder meer het zwartboek graafschade dat MKB Infra heeft laten maken. Daaruit komt nogal wat onvrede naar voren over de beschuldigende vingers die kabel- en leidingbeheerders in de ogen van de aannemers veel te snel richting de grondroerders wijzen. Vaak liggen volgens hen kabels en leidingen niet op de plek die op de tekeningen staat aangegeven.

Dat verwijst Looijmans naar het rijk der fabelen. “Slechts in 6 procent van de gevallen is de schade aan kabels en leidingen veroorzaakt doordat leidingen op een andere plek lagen dan aangegeven.”

Goede informatie

Waar wel een stap te maken valt, is schade aan huisaansluitingen, die de helft van de schadegevallen betreft. Op dat punt mogen wat hem betreft kabelbeheerders meer informatie geven. “In het Kabel- en Leidingenoverleg spreken we daar ook met de netbeheerders over. Die moeten goede informatie geven”, aldus Looijmans.

Maar ook de aannemers kunnen meer doen. Die moeten als ze kabels en leidingen vinden op plekken waar ze niet behoren te liggen, melden. Enkele aannemers zeggen dat ook te doen, maar dan komt de netbeheerder, ziet dat het een oude kabel is, knipt die door en de aannemer kan weer verder.

Fout, vindt Looijmans. “Leg het probleem bij de netbeheerder door te melden bij het Kadaster. Dan moet de netbeheerder actie ondernemen. Doe je dat niet dan zit later een collega-aannemer met hetzelfde probleem.”

Een andere klacht van de aannemers is dat opdrachtgevers in hun prijzen niet of nauwelijks rekening houden met de kosten die de grondroerder moet maken. Ook daar wordt gezocht naar een oplossing, vertelt Looijmans. “Binnen het Kabel- en Leidingenoverleg zijn opdrachtgevers bezig te kijken hoe ze dit uit de concurrentie kunnen halen door rekening te houden met de tijd en het geld dat het jullie kost om een KLIC-melding te doen.”

Hij heeft nog een advies voor de aannemers om te zorgen dat ze kunnen aantonen hun werk goed gedaan te hebben. “Geef je uitvoerder een camera van een paar tientjes mee en laat die alle proefsleuven vastleggen.” En als de aannemer twijfelt over hoe hij moet omgaan met kabels en leidingen: “Bel naar het Agentschap. Wij willen altijd meedenken met jullie.”

Reageer op dit artikel