nieuws

Bodem onder liftput bevriezen

bouwbreed Premium

Bevriezing van de bodem moet voorkomen dat wateroverlast nog langer de bouw van twee liftschachten voor het station Naarden-Bussum hindert en vertraagt.

Lekkages hinderen bouw van liften voor station Naarden-Bussum

De bouw van twee liften voor het station Naarden-Bussum is letterlijk een kwestie van aanmodderen geworden, vindt Almer van der Stoel van geotechnisch bureau Crux Engineering uit Amsterdam. ‘Spookpuin’ in de bodem veroorzaakt lekken in de bouwkuipen waarin de liftputten moeten komen. Dat puin is in de grond gekomen bij de bouw van het station halverwege de jaren twintig van de vorige eeuw. Onderzoek van duikers doet vermoeden dat een deel van dat onverwachte puin van een riool afkomstig kan zijn.

Afdoende

Het puin zorgt ervoor dat de zandbodem niet tot een waterdichte zandsteen kan worden geïnjecteerd. Experiment na experiment om de lekken dicht te krijgen leerden dat bevriezing van de bodem de enige afdoende methode is om de kuipen droog te maken. “Bevriezing werd bij het begin van het werk al genoemd als alternatief voor het injecteren van de bodem met waterglas”, zegt Van der Stoel. “De techniek viel toen af omdat die zo’n drie tot vier keer duurder zou zijn en te veel overlast zou veroorzaken.”

De vriestechniek moet in elk geval de lekken dichten in de bouwput voor de liftput in de stationshal. Op het eilandperron van het station komt eveneens een lift. Onderzoek moet leren of een alternatieve techniek daar beter werkt. Dat alternatief bestaat dan uit het plaatsen van een prefab liftput. Geen makkelijk karwei, vindt Van der Stoel. “Duikers moeten daarvoor in de put de contouren vrijmaken.”

Voorzichtigheid

De put moet met de grootste voorzichtigheid in de bouwput worden ingelaten. Volgens Van der Stoel is daar ruimte ter grootte van een mangat voor. Tijdelijk plaatsmaken om met een grote kraan de liftput op zijn plek te krijgen, mag niet. “Het station is een rijksmonument”, zegt Van der Stoel. “Daar mag je niks aan wijzigen, al hebben we toch wel iets van die eisen kunnen afpellen.”

Het plan gaat er nu vanuit dat aannemer Max Bögl van week 15 tot en met week 24 de bodem onder handen neemt. Van week 25 tot en met week 28 of 29 kan dan het betonwerk worden uitgevoerd. Opdrachtgever ProRail zegt nog geen zicht te hebben op de oplevering van de liftwerken. “Als er niks meer mis gaat zou dat 2014 kunnen zijn.”

Reageer op dit artikel