nieuws

Bijzondere ondergrond voor haventerrein APM Terminals

bouwbreed Premium

Het 80 hectare grote haventerrein voor APM Terminals moet aannemer Tiger in een zeer kort tijdsbestek bouwen. De terminal moet bestand zijn tegen de lasten van de zware onbemande voertuigen die over de terminal manoeuvreren.

De combinatie van GMB, Dura Vermeer en Imtech leverde maandag een eerste deel op van de nieuwe terminal. Opdrachtgever APM Terminals kan nu de kranen opbouwen en beginnen met testen van deze eerste terminal op Maasvlakte 2. In de loop van deze maand wordt al de eerste kraan verwacht, over een jaar levert Tiger de complete terminal op, waarna eind volgend jaar de eerste containerschepen geladen en gelost kunnen worden.

De combinatie moest volgens projectmanager Marco Twigt beginnen met afgraven van een meter van het nog jonge zand van Maasvlakte 2. Dat was nodig om het maaiveld uiteindelijk op dezelfde hoogte te krijgen als de kade. Daarna werd de ondergrondse infrastructuur, waaronder riolering en kabels en leidingen, voor elektriciteit en dataverkeer aangebracht. Bovengrondse infrastructuur zoals kraanbanen en lichtmasten en verhardingen volgden.

Een klein deel van het afgegraven zand kon Tiger hergebruiken in de Cement Treated Base (CTB) onder de zwaarbelaste delen van de terminal.

Die CTB-fundering is waarschijnlijk het bijzonderste aan het werk. Met een druksterkte van minimaal 8,5 mPa is het een stuk draagkrachtiger dan zandcementstabilisatie. “Het is nog net geen betonnen vloer”, aldus Twigt. De belastingen op de ondergrond zijn dan ook aanzienlijk. De onbemande voertuigen krijgen een elektrische aandrijving en wegen door de grote accu’s aan boord zelf al gauw zo’n 45 ton. Voeg daar het maximumgewicht van 55 ton bij van een gevulde 40 voetscontainer en er razen geregeld 100 ton zware combinaties over het terrein. Het 50 centimeter dikke pakket CTB is door Tiger afgewerkt met een tweelaagse combideklaag, van zoab waarvan de poriën zijn gevuld met een cementslurry.

De CTB bestaat uit cement vermengd met zand en gebroken graniet. Tiger gebruikt hiervoor het restproduct van de keien die zijn gebruikt bij de aanleg van de harde zeewering van Maasvlakte 2. Twigt: “Helaas konden we maar een deel van de 100.000 kuub zand die we moesten afgraven verwerken in de verharding. De rest van het zand hebben we verkocht.” Vooral de raakpunten van de verschillende deelcontracten, gebouwen, rail, E&I en Funderingen in het korte tijdsbestek maken het volgens Twigt tot een complex project. Tiger kreeg het werk vorig jaar april gegund.

Reageer op dit artikel