nieuws

Altijd op zoek naar de harmonie

bouwbreed Premium

Altijd op zoek naar de harmonie

“Wij focussen op de bewoners. Vanuit overtuiging. Daarmee zullen we nooit een marktstatus à la BAM of Heijmans halen, maar dat vinden we minder belangrijk. We willen aan het eind van een project tevreden gezichten zien: van de opdrachtgever, de bewoners en wij moeten ook tevreden terugkijken.

Het komt eigenlijk door zijn vader, zegt directeur Bart Knaapen (35) van het familiebedrijf dat in 2012 een omzet van 23 miljoen haalde. Vader Pieter wilde eigenlijk in het hotel- of theaterwezen, maar zette toch het bedrijf van zijn voorouders (sinds 1652) voort. Hij bouwde het schildersbedrijf om tot een allround renovatie- en onderhoudsbedrijf en verankerde het sociale element nog eens extra in de bedrijfscultuur. Niet als ‘gadget’ of marketingkreet, maar als basisgedachte. En die gedachte is: “De tafel is misschien wel perfect gedekt, maar wordt het voor iedereen ook een gezellige maaltijd?”

Verwacht echter geen kneuterigheid in Son. De elfde generatie Bart studeerde economie aan Nijenrode en investeert fors in ICT. Maar allereerst benadrukt hij nog eens de “sensibiliteit” van het werk dat zijn negentig medewerkers dagelijks verrichten: “Je komt bij mensen in hun slaapkamer of badkamer. Dat is nogal wat. Maar we moeten ook om vijf uur weg zijn. Het vraagt enorm veel planning en bijzondere vakmensen die op deze manier willen werken. Ons verloop is erg laag.”

Woningbouwcorporaties moeten zwaar reorganiseren en dat zet het groot onderhoud natuurlijk onder druk. “Je kunt een verfbeurt een jaartje uitstellen, maar dan moet er toch echt een kwast over. Het is onze taak om te zorgen dat de kosten laag en de kwaliteit van het werk hoog blijven.” Voor dit laatste heeft Knaapen in eigen huis software ontwikkeld. Tijdens de warme opname van een werk wordt niet het potlood, maar de iPad gehanteerd. “Alles, maar dan ook alles wordt vastgelegd: maten, afwijkingen, beschadigingen. Ook met foto’s die in het dossier van de woning terechtkomen. Er wordt bijvoorbeeld een foto bijgevoegd van een radiator met roestplekken. Daar kan later geen misverstand meer over bestaan.”

Tijdwinst

Deze manier van opnemen leidt volgens Knaapen tot ruim 10 procent tijdwinst: “Per woning hebben we zo’n 1000 regels documentatie. Dat werd vroeger met de hand geschreven, overgetypt en in ordners bewaard. Nu gaat het direct in de computer en is het voor iedereen beschikbaar. Tijdens de opname ontstaat er al een bestellijst voor materialen, maar ook ingehuurde stukadoors, elektriciens en loodgieters worden er door aangestuurd. De corporatie krijgt per project een Knaapen-iPad in bruikleen, zodat ze realtime inzage hebben.”

Knaapen: “De app haalt onze uitvoerders uit de keet. Die zitten niet meer uren met hun neus in het papierwerk, maar lopen rond, zijn aanspreekbaar of controleren in één minuut op hun iPad het juiste kleurnummer. Vooral de foto’s zijn een uitkomst in het voorkomen van misverstanden.”

Medewerkers van Knaapen lopen vaak tegen buurtproblemen aan. Brandgangen die afgesloten zijn, kapotte straatverlichting. Zaken die het wooncomfort verlagen. En het bedrijf is zich bewust van de ontregeling van een buurt als er een legertje bouwvakkers neerstrijkt en de woningen ‘in bezit neemt’. Knaapen geeft daar een positieve draai aan. Zo is er Tante Keet, een als gezellig buurthuis ingerichte bouwkeet die door de buurtbewoners wordt gerund. Knaapen: “Wat kost zo’n keet ons nu eigenlijk? Maar de bewoners kunnen er even uit en hun verhaal bij elkaar kwijt, terwijl wij in hun woningen bezig zijn. En je bouwt een band op, waardoor je makkelijker communiceert.” Via de Stichting Bakkerij, opgericht door Knaapens vader, wordt de samenwerking tussen buurtbewoners, corporaties en gemeenten vaak nog eens extra versterkt. Bart Knaapen: “Het is echt heel mooi om te zien hoe een buurt opleeft.”

Tijdschema

In de kantine van Knaapen in Son is een wand beplakt met een enorm tijdschema. De werkdagen en -weken zijn volgeplakt met vele kleuren Post-it briefjes. Knaapen legt uit waarom: “Dit is de aanzet van ons lean-bouwen-project. Er komt nog een eigen lean-ruimte, maar we zijn maar vast in de kantine begonnen. Hier komen we een dagdeel samen met alle onderaannemers en plannen een werk. Iedereen plakt eerst zijn briefjes op de dagen die hem het beste uitkomen. Dat wordt dus een puinhoop. Dan begint de discussie: ‘Als jij nou ’s morgens de badkamer tegelt, kan ik beneden schilderen’. Dan zie je op het planbord die briefjes indikken. Als we klaar zijn, scheelt het wel 30 tot 40 procent doorlooptijd per project en daar wordt iedereen beter van.”

Reageer op dit artikel