nieuws

Sector verdient professionele opdrachtgevers

bouwbreed Premium

We leven als ontwikkelende bouwers momenteel in een vragersmarkt. De klant is koning en zo hoort het. En natuurlijk zien wij ook dat de speelruimte van onze opdrachtgevers door diverse, vaak politiek gedreven, omstandigheden beperkt is. Het vaak al naar beneden gestelde budget kan nu eenmaal maar één keer worden uitgegeven. Op prijs selecteren lijkt […]

We leven als ontwikkelende bouwers momenteel in een vragersmarkt. De klant is koning en zo hoort het. En natuurlijk zien wij ook dat de speelruimte van onze opdrachtgevers door diverse, vaak politiek gedreven, omstandigheden beperkt is. Het vaak al naar beneden gestelde budget kan nu eenmaal maar één keer worden uitgegeven. Op prijs selecteren lijkt dan de gemakkelijkste weg. Echter, door bijvoorbeeld aan de aanbieders niet de juiste vragen te stellen, of door slechte bestekstukken aan te leveren, wordt het uiteindelijke resultaat toch niet wat men eigenlijk had willen hebben.

Via ondoorzichtige emvi-gunningen (economische meest voordelige inschrijving) gaan opdrachtgevers zich te buiten aan de meest belachelijke soorten van selecties. Onder het motto van vernieuwing wordt alle kennis en creativiteit uit de markt gehaald. En omdat hier zelden financiële vergoedingen tegenover staan, kosten dergelijke selecties de deelnemende partijen handenvol met geld. Zonde van al die verspilde tijd, want uiteindelijk is toch altijd weer de (laagste) prijs echt bepalend voor wie het werk krijgt. Helaas leidt dit vervolgens niet alleen tot een veel lagere kwaliteit dan gewenst en spanningen in de werksfeer en onderlinge verhoudingen met opdrachtgevers. Het leidt ook tot onverantwoorde risico’s en een devaluatie van ons vakgebied. Daarmee is het uitermate schadelijk voor het imago van de totale branche. Terwijl er juist geïnvesteerd zou moeten worden in échte vernieuwing. Uiteraard heeft de markt daarin zelf een grote rol. Maar daarvoor is steeds minder financiële ruimte. Daardoor voert bij veel ondernemers het korte termijn denken de boventoon. Alleen zijn dit overlevingsstrategieën met grote gevolgen en zeker geen duurzame oplossing voor de echte problemen in de sector.

Nogmaals, ik begrijp best dat opdrachtgevers in deze vragersmarkt hun euro’s zorgvuldig moeten uitgeven. Maar we hebben elkaar wel keihard nodig. Selecteer daarom professioneel en kijk naar echte waardecreatie en duurzame samenwerkingsverbanden. Er zijn goede voorbeelden, hoor!

Reageer op dit artikel