nieuws

Schateren

bouwbreed Premium

In deze donkere en sombere tijden is het goed om eens uitbundig te kunnen schateren. Donderdag overkwam mij dat dankzij Bert Meerstadt, u weet wel, de topman van de NS. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers kreeg hij de lachers op zijn hand, toen hij meldde dat NS derde staat op het gebied van punctualiteit […]

In deze donkere en sombere tijden is het goed om eens uitbundig te kunnen schateren. Donderdag overkwam mij dat dankzij Bert Meerstadt, u weet wel, de topman van de NS.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers kreeg hij de lachers op zijn hand, toen hij meldde dat NS derde staat op het gebied van punctualiteit en dat de hele wereld jaloers keek naar de manier waarop de NS onder winterse omstandigheden erin slaagt om zich aan de – aangepaste, dat wel – dienstregeling te houden.

Twee conclusies zijn mogelijk. Of er is een groot clown aan Meerstadt verloren gegaan, of een groot politicus. Politici slagen er immers ook altijd in om recht te praten wat krom is en een verlies om te draaien in een eclatant succes. Deze week was daar weer een goed voorbeeld van.

Het woonakkoord en de bezuinigingen op infra, om maar eens twee zaken te noemen die deze krant regarderen, tonen weer eens aan hoe Den Haag omgaat met ‘s lands belang. Weliswaar is zelfs Mark Rutte ervan overtuigd dat zonder de bouw de recessie niet te stoppen valt. Maar de oplossing is van een bijna hilarische domheid, als de naakte waarheid niet zo triest was.

Neem Blok. Die presteert het om te klagen dat het 250 miljoen kost. Gemakshalve vergeet hij de opbrengsten aan btw, inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en minder WW-uitkeringen. Doet hij dat wel, dan levert de investering van 250 miljoen geld op. Wat dat betreft is hij net als Meerstadt die klaagt dat de winterdienstregeling NS 1 miljoen euro per dag kost plus de gratis kopjes koffie. Ook Meerstadt vergeet de besparing op de energiekosten en de lagere afdracht voor het gebruik van het spoor. Bij elkaar ruim meer dan het miljoen aan gederfde inkomsten. Zijn winst zou nog hoger zijn als hij helemaal geen treinen laat rijden.

Je zou haast gaan hopen dat de burgers van dit land massaal in opstand komen en weigeren nog langer politici en jongens als Meerstadt te betalen. Voordeel daarvan is dat er aanzienlijk minder belasting betaald hoeft te worden. Dat geld kan gestoken worden in consumptie die de economische groei weer terugbrengt. En de verkoop van het Binnenhof levert wellicht ook nog wat op.

Reageer op dit artikel