nieuws

Rijkswaterstaat slaat innovatieve wegen in

bouwbreed Premium

De infrasector vernieuwt volop langs, op en boven de snelweg. Anders dan voorheen laat Rijkswaterstaat de teugels vieren als het gaat om strikte uniformiteit, zolang de kwaliteit maar gewaarborgd is. Dit maakt de weg vrij voor innovaties als aluminium portalen naast de aloude vakwerkconstructies van staal.

Verkeerskundige draagconstructies, ofwel VDC’s, heten ze: de portalen boven de weg waaraan een veelheid aan borden en andere bewegwijzerings- en verkeersregelsystemen is bevestigd. Niet dat de weggebruiker het direct zal opmerken, maar de vernieuwing doet ook hier zijn intrede.

Van oudsher hechtte Rijkswaterstaat aan eenheid op ons aderstelsel voor mobiel Nederland. Het moest geen ratjetoe aan stijlen worden, maar vooral ook moest de kwaliteit gewaarborgd zijn. Dus zagen in elk geval de portalen er lange tijd precies hetzelfde uit: de RWS-vakwerkportalen van driedubbel gecoat staal. Degelijk, gegarandeerd voor 60 tot 80 jaar en met de mogelijkheid 60 meter te overbruggen zonder een kolom in de middenberm. Dat zijn weggedeelten waar acht rijbanen naast elkaar liggen.

Innovatie is echter niet tegen te houden. Voor de traditionele portalen diende zich een alternatief aan, dat met name een voorsprong lijkt te hebben op het gebied van duurzaamheid, milieu en onderhoud ten opzichte van de vakwerkportalen. Het gaat onder andere om het aluminium portaal van Agmi Structures in Tegelen. Vorig jaar verwierf dit bedrijf goedkeuring van Rijkswaterstaat op zijn referentieontwerp van een aluminium portaal met de productnaam VICA: Veelzijdige Innovatieve Constructies van Aluminium. Directeur Patrick Vercauteren van Agmi introduceerde zijn product deze week tijdens een speciale bijeenkomst van het Aluminium Centrum over innovatieve toepassingen van aluminium in infrastructurele werken.

Op basis van het referentieontwerp heeft Agmi zijn eerste portaal inmiddels kunnen plaatsen op een afrit van de A32 bij Heerenveen. Daarvoor had het bedrijf ook al enkele technisch identieke aluminium portalen mogen plaatsen op experimentele basis. Rijkswaterstaat laat namelijk de keuze voor het type portaal over aan de wegbeheerders in de regio’s, licht senior adviseur Henk Tiemensma van de Dienst Infrastructuur van Rijkswaterstaat toe.

Architecten

“Tegenwoordig worden in toenemende mate architecten ingeschakeld bij het ontwerp van weggedeelten. De keuze voor de portalen laten we over aan de wegbeheerders in de regio. Zo zie je bijvoorbeeld bij Den Bosch gele portalen staan en hebben we zelfs houten portalen.” Deze staan op het knooppunt A16/A59 (Zonzeel).

Het is volgens Tiemensma niet zo dat de aluminium portalen de stalen exemplaren gaan vervangen. “Maar Agmi kan nu inschrijven op aanbestedingen van waterstaats-portalen. De aluminium portalen voldoen volledig aan onze eisen.” Rijkswaterstaat borgt met een set algemene eisen alleen de functie en constructieve veiligheid van portalen en laat zo vormgeving en materiaalgebruik vrij. De referentieontwerpen van Agmi zijn geaccepteerd voor een liggerlengte van maximaal 41,7 meter, een kolomhoogte van 7,25 meter en een bordoppervlak van maximaal 183 vierkante meter. Behalve deze portalen voldoen dergelijke constructies van de Duitse firma Dambach overigens ook aan de RWS-eisen.

Projectmanager Sjef Beumers van fabrikant Agmi benadrukt de voordelen van aluminium boven staal. “Aluminium is bijna volledig recyclebaar, onder andere doordat de constructie niet gecoat hoeft te worden. Dat scheelt ook enorm in onderhoud. Bij het thermisch verzinkte staal heb je toch een aantal kritische punten waar al snel water blijft staan en roestvorming optreedt. Die moet je opnieuw conserveren. Daarnaast is aluminium een licht materiaal, zodat we een portaal met een lichte kraan binnen een paar minuten kunnen opbouwen.”

Reageer op dit artikel