nieuws

Wegenbouwers zien wel brood in 
bezuinigingen op licht snelwegen

bouwbreed

Vanaf 1 oktober zet Rijkswaterstaat de eerste lampen boven de snelweg uit op de A6. Dura Vermeer en Heijmans spelen handig in op de bezuiniging door te komen met alternatief asfalt om snelwegen toch te verlichten.

Zowel Dura Vermeer als Heijmans grijpen de nood aan als deugd om hun eigen initiatieven letterlijk over het voetlicht te krijgen. Rijkswaterstaat moet 1,64 miljard euro bezuinigen op wegonderhoud en heeft daarbij een pakket aan maatregelen bedacht. Een van de maatregelen is tussen 21.00 uur en 05.00 uur het licht uit te doen op de snelwegen. Op drukke trajecten gaat het licht twee uur later uit. In scherpe bochten, tunnels en diverse knooppunten blijft de lampen overigens wel de hele nacht aan. Daarmee denkt de dienst enkele miljoenen te besparen op de energierekening en lagere kosten te hebben voor het onderhoud aan lichtmasten.

De reacties op de bezuiniging om met 130 kilometer per uur over onverlichte snelwegen te rijden zijn gemengd: automobilistenclub ANWB waarschuwde direct voor onveilige situaties, maar natuurorganisaties zijn juist opgetogen. Bouwers laten de nieuwe bezuinigingen vooral gelaten over zich heen komen en proberen gezamenlijk op te trekken richting Den Haag. Maar twee bouwers zien juist brood in de maatregel.

Dura Vermeer ontwikkelde enkele jaren geleden Luminunpave, een witte variant van asfalt die oplicht bij minimale verlichting van de weg. Een egaal verlichte en koele ‘witte route’ die al meerdere prijzen won maar daarna verdween in de bureaulade. De bouwer heeft het plan daar nu uitgehaald en pleit voor Luminunpave bij beheer en onderhoud.

Ook Heijmans speelt handig in op de bezuiniging. De bouwer zet juist in op de smart highway , waarbij het verkeer zelf de power levert om de led-lampen boven de weg te verlichten. Die plannen om smart design en magnetisme te combineren, zijn nog iets minder ver in ontwikkeling, maar Heijmans verwacht binnen twee jaar het eerste proeftraject te kunnen testen. Over 5 jaar ligt er wat ons betreft zo’n weg, is de hoopvolle verwachting. Waarbij de bouwer ook hoopt te profiteren van de groene plannen op de A15.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels