nieuws

Stem op een installatiebedrijf

bouwbreed

Ons land is in de greep van de verkiezingscampagnes. Tot en met 12 september zijn onze politici niet van de voorpagina’s en beeldschermen te branden. Zelf was ik afgelopen week bij de aftrap van een andere campagne. In Bunnik gaf een aantal grote, innovatieve installatiebedrijven het startschot voor ‘De techniek achter Nederland’. Onder deze noemer brengt RTL-Z een serie mini-documentaires, verschijnt er een boek en start Uneto-VNI een speciale website.

Tijdens de bijeenkomst mocht ik het eerste exemplaar van het boek in ontvangst nemen, afgelopen maandag was op RTL-Z de televisieserie voor het eerst te zien.

‘De techniek achter Nederland’ laat zien hoe de installatiebranche zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld. Van een gedreven bedrijfstak waar vakmanschap en ambachtelijkheid hoog in het vaandel staan tot een sector die meerwaarde levert aan een brede klantengroep. Anno 2012 staat vernieuwing centraal in de installatiebranche. Met baanbrekende technologieën leveren installatiebedrijven een belangrijke bijdrage aan tal van maatschappelijke uitdagingen. Denk aan de noodzaak tot verduurzaming, de vergrijzing, maar bijvoorbeeld ook aan veiligheids- en mobiliteitsvraagstukken. Decentrale energieopwekking, smart grids, energiezuinige woningbouw en renovatie, levensloopbestendige woningen zijn maar een paar van de oplossingen die de branche in huis heeft. Installatiebedrijven geven op een voortvarende manier invulling aan het topsectorenbeleid. Ik ben ervan overtuigd dat de campagne ook jongeren zal stimuleren om te kiezen voor een uitdagende loopbaan in een veelbelovende bedrijfstak. Dat de installatiebranche het vizier op de buitenwereld heeft gericht, blijkt ook uit het boek ‘De techniek achter Nederland’. Daarin komen onafhankelijke deskundigen aan het woord over de toekomst van Nederland. Mensen als Bernard Wientjes, Herman Wijffels en Wubbo Ockels geven hun visie en onderstrepen het belang van de installatiebranche voor een duurzame vernieuwing van onze economie.

In de verkiezingscampagnes gaat het om vergezichten en plannen. Hoewel ik niet twijfel aan de goede bedoelingen, moeten we afwachten wat er in de praktijk van terechtkomt. Bij de campagne van de installatiebranche ligt dat anders. De technologie die in ‘De techniek achter Nederland’ naar voren komt, wordt vandaag al in Nederland toegepast. Eén van de sprekers formuleerde het bij de presentatie als volgt: “Als ik al die projecten in dit boek zie, zou ik zeggen dat je op 12 september misschien beter op een installatiebedrijf kunt stemmen dan op een politieke partij!” Ik had het niet treffender kunnen samenvatten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels