nieuws

Dieselhamer heit als een hydraulisch blok

bouwbreed

Aannemer Soetaert slaat momenteel met een innovatief heiblok een combiwand van een kilometer bij de entree van de Maasvlakte. De Canadese Berminghammer BE130 is een dieselhamer, maar slaat ‘schoon’ als een hydraulische hamer.

“Hij rookt en spat niet. En tóch is het een dieselhamer”, vertelt Kees Kamsteeg van Cape Holland, de leverancier van de ‘direct-drive’ dieselhamer. Hydraulische heiblokken krijgen tegenwoordig gewoonlijk de voorkeur omdat dieselhamers erg vervuilend zijn. Brandstof dat op het slagstuk wordt geïnjecteerd en door de val van het dieselheiblok tot ontbranding komt, vliegt alle kanten uit. Bovendien zorgt de – onvolledige – verbranding voor rook en stank

De milieuvriendelijke dieselhamer die het Canadese Berminghammer ontwikkelde heeft een automatische dieselpomp (direct drive pomp) die zeer exact doseert. Door precies zoveel brandstof in te spuiten als gewenst met het oog op de valhoogte, wordt het brandstofverbruik sterk teruggebracht. Dat is mede mogelijk omdat de Berminghammer nauwkeurig de snelheid meet waarmee de compressie wordt opgebouwd. Ondervindt de hamer meer weerstand bij het heien, dan gaat het valblok verder omhoog en wordt meer diesel ingespoten. De zeer precieze afstemming van valgewicht, valhoogte en acceleratie van het blok zorgt ervoor dat de hamer veel efficiënter werkt. Kamsteeg: “Eigenlijk is het een dieselhamer die zich gedraagt als een hydraulische hamer.” Omdat vrijwel alle brandstof wordt verbrand, is van rookvorming nauwelijks sprake. Minder dieselverbruik betekent ook een lagere milieubelasting en minder

CO 2 -uitstoot. Cape Holland gaat uit van een reductie van het brandstofgebruik met tenminste 60 procent. Dat is gunstig in tijden dat de prijzen onder druk staan. Het dieselheiblok zelf is ook beduidend voordeliger daneen – onderhoudsgevoelige – hydraulische hamer.

De noodzakelijke smering gebeurt bij Berminghammer met een automatisch smeersysteem dat per slag een kleine hoeveelheid olie injecteert. De olie verdeelt zich in de hamer en komt uiteindelijk in de lagere delen terecht. Olie die niet verbrandt, wordt opgevangen in een speciaal tankje dat periodiek wordt afgetapt. Spatten, zoals gebruikelijk bij traditionele dieselhamers, is daardoor uitgesloten en het smeerolieverbruik is lager.

Efficiënt

Anders dan een hydraulische hamer kan de innovatieve dieselhamer direct op de stalen buispalen slaan, zonder mutsvulling die de piek van de klap verdeelt. Dat vergroot de efficiëntie van het heien, want de energieoverdracht is bij staal op staal veel groter. Voordeel daarvan is dat een relatief lichte machine (130 kJ) het werk kan doen waarvoor gewoonlijk een veel zwaardere klasse hamer wordt ingezet. Het Canadese dies elblok heeft een capaciteit van 35 tot 56 slagen per minuut en een maximale valhoogte van 4 meter. Het blok heeft een gewicht van 6400 kilo.

De Berminghammer heeft zich elders in de wereld al bewezen, maar Cape Holland gaat eerst met drie exemplaren proef draaien. Kamsteeg: “Zien is geloven.” De nieuwe kade van zware buispalen die Soetaert er in opdracht van de Belgische bouwer Besix mee slaat voor de Amazonehaven (containeroverslagbedrijf ECT) is goed voor zo’n acht maanden werk. Besix legt de nieuwe kade voor de containerhaven op het land aan, parallel aan de bestaande kade. Na heien en verankeren van de combiwanden wordt de bestaande kade gesloopt.

In de beginfase van het project verliep het opstarten van de Berminghammer nog niet vlekkeloos, maar Cape Holland gaat ervan uit dat de kinderziektes er inmiddels uit zijn.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels