nieuws

Asfalt tot vijf keer vaker recyclen met Hera-System

bouwbreed

Asfalt is tot vijf maal vaker te recyclen met de innovatieve asfaltcentrale Hera-System. Een kwestie van indirecte verwarming, stelt Volker Wessels, dat zijn vinding gisteren opende.

Volker Wessels opent eerste centrale met indirecte verwarming

Volker Wessels-bedrijven KWS Infra en Volker Stevin Materieel ontwikkelden een trommel die werkt met behulp van indirecte verhitting. Hete gassen verwarmen de buitenzijde van de satellietbuizen in de trommel, waarbinnen het asfalt rustig rollend wordt verwarmd en gedroogd. Dat blijkt tot grote verbetering van de prestaties te leiden ten opzichte van bestaande installaties, waarin de verwarmingsbranders via direct contact warmte overdragen. Dat leidt tot vrijkomen van lichte koolwaterstoffen en stankoverlast (‘blue smoke’).

Verwarm je asfalt indirect, dan raakt het bindmiddel bitumen uit het oude asfalt dat in een installatie wordt verwerkt minder aangetast. Hoeveel de kwaliteit van het gerecyclede asfalt uit het Highly Ecological Recycling Asphalt System (HERA-System) vooruitgaat, moet nader onderzoek uitwijzen, maar de winst is fors. Daarbij claimt Volker Wessels dat de 135 ton zware installatie die is opgebouwd bij de asfaltcentrale Botlek beduidend minder schadelijke gassen uitstoot. Dat komt doordat de verbrandingsgassen en de uitdampgassen van het asfalt worden gescheiden. Omdat de gebruiker minder hoeft te stoken, gaan de kosten voor energie fors naar beneden. Per ton asfalt is normaal zo’n 9 kubieke meter gas nodig.

Een Hera-System heeft een energiezuinige condensdroger. Die kan op dertig procent minder gas draaien en kan restwarmte en stoom van de verdampingsgassen gebruiken voor de voorverwarming van het oude asfalt dat naar de trommel gaat. De uurcapaciteit van het te recyclen asfalt stijgt met 25 procent.

De asfalttrommel reduceert ook het verbruik van primaire grondstoffen. Het mengsel dat er in gaat, bestaat uit tachtig procent oud asfalt, bij minder kritische mengsels zelfs tot honderd procent. Bij een conventionele trommel is dat nog hooguit vijftig procent. Dat scheelt fors in aanvoer van grondstoffen. Volker Wessels heeft becijferd dat het zo’n 6500 vrachtwagenladingen per jaar scheelt. Voor alle asfaltcentrales in Nederland gaat het om 210.000 transporten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels