nieuws

Afbouw Ramspolbrug

bouwbreed

Ramspol – De afbouwwerkzaamheden aan de nieuwe 550 meter lange Ramspolbrug zijn de laatste maanden ingegaan. Het Infrateam N50, bestaande uit Volker Infra, Van Hattum en Blankevoort, Hollandia en Boskalis, monteert de gepoedercoate stalen platen op de randbalk. Deze 6 millimeter dikke elementen worden via steunen met ankerrails aan de brug bevestigd. Via een verreiker […]

Ramspol – De afbouwwerkzaamheden aan de nieuwe 550 meter lange Ramspolbrug zijn de laatste maanden ingegaan. Het Infrateam N50, bestaande uit Volker Infra, Van Hattum en Blankevoort, Hollandia en Boskalis, monteert de gepoedercoate stalen platen op de randbalk. Deze 6 millimeter dikke elementen worden via steunen met ankerrails aan de brug bevestigd. Via een verreiker worden de staalplaten met behulp van magneten op hun plaats gelegd.

De nieuwe Ramspolbrug verlost de N50 tussen Ens en Ramspol van een knelpunt. De tweebaansweg met ongelijkvloerse kruisingen en de regelmatig openstaande oude brug leveren vertraging op. Deze brug wordt begin 2013 gesloopt als zijn vervanger in gebruik wordt genomen. De autoweg over de nieuwe brug bestaat uit tweemaal twee rijstroken. De 13 meter hoge brug overspant het Rampsdiep dat de verbinding vormt tussen het Zwarte Meer en het Ketelmeer.

Dit jaar werden 210 betonliggers van anderhalve meter breed en ruim 50 meter lang geplaatst. Vanwege de doorvaarthoogte hoeft de nieuwe brug minder vaak open. Dat bespaart energie. Zonnecellen moeten ervoor zorgen dat de brug energieneutraal opereert.

Foto: Ruud Ploeg; tekst: Marcel van Rijnbach

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels