nieuws

Passie van een actievoerder

bouwbreed

Nadat de herontwikkeling van de tramremise Tollensstraat in Amsterdam West keer op keer op niets uitliep is een nieuw leven voor het verwaarloosde Rijksmonument nu dichterbij dan ooit. De komende weken is het erop of eronder. Initiatiefnemer en architect André van Stigt heeft nog enkele weken om de laatste essentiële particuliere investeerders over de streep te trekken.

De vervallen tramremise ligt vlakbij het centrum van Amsterdam. Verwaarloosd, maar niet vergeten. Verschillende plannen om het rijksmonument nieuw leven in te blazen, passeerden de afgelopen jaren de revue. Succesvolle ontwikkelaars en avontuurlijke ondernemers beten hun tanden stuk op de herontwikkeling van het monument. Nu is er één initiatiefnemer die dichterbij komt dan ieder ander, de Amsterdamse architect André van Stigt.

Het is opvallend dat Van Stigt binnen handbereik weet te krijgen waar diverse eerdere ontwikkelaars in het stof beten. De eerste, Burgfonds, kreeg in 2006 de exploitatie niet rond. “Die plannen hielden heel weinig rekening met het monument. Veel omwonenden waren faliekant tegen, bang voor overlast van een uitgaanscentrum.” Vervolgens benaderde het stadsdeel ontwikkelaar Lingotto voor een nieuw plan. “Zij hebben allerlei partijen en de buurt om ideeën gevraagd. Maar toen de gemeentelijke subsidie van 7 miljoen euro wegviel moest Lingotto marktconforme huren rekenen. De noodzaak en behoefte om de maatschappelijke functies erin te houden viel weg en de ideeën van de buurt werden geschrapt.

Voor Van Stigt was dat het moment om, zoals hij zelf zegt, zijn “oude actievoerdersbestaan” weer op te pakken. Eind 2011 kreeg hij groen licht voor een alternatief plan.

De haalbaarheid van zijn plannen is gefundeerd op de benadering van het gebouw. “Je moet een match vinden tussen gebruik en type gebouw. De tramremise heeft veel grote donkere ruimtes. Wij zochten functies die geen licht nodig hebben, zoals filmstudios en een bioscoop. Zo ontwikkelden wij een economischer plan met lagere bouwkosten en meer vierkante meters. Dat betekent dus lagere huren. We hebben onszelf niet rijk gerekend als er eens een huurder wegvalt. Ook kunnen we garanderen dat de buurtfuncties blijven.”

Ontwikkelkosten

De architect bouwde ook een systeem in dat de ontwikkelkosten in de hand houdt. “Oplopende kosten hebben vaak te maken met slechte voorbereiding. Het systeem is ook krankzinnig, want architecten en allerlei partijen leven van het meerwerk, bij hogere bouwkosten krijg je meer honorarium. Dat voorkom je door alle partijen een belang te geven. Zo zijn de aannemers met twee miljoen achtergestelde lening erin gestapt.” Ook Van Stigt heeft 700.000 euro geïnvesteerd. “Voor een relatief klein architectenbureau is dat best veel en het zit bijna allemaal in het voortraject.” Ook participeert hij als particulier.

“Zou ik nog eens zo’n initiatief nemen? Als het lukt wel. Maar mocht dit project alsnog stuklopen, dan durf ik het niet nog een keer aan. Het was een enorme inspanning. Ik zou ook veel eerder zijn afgehaakt als er niet elementen in zaten als de ambachten-leerplaats en samenwerking met de buurt. Projecten mislukken omdat mensen het niet meer samen doen. Het is zo makkelijk geworden om zaken tegen te houden. Iemand maakt bezwaar waardoor de procestijden langer worden en de rentelasten stijgen.” Ook het belang van het project voor de buurt motiveert hem. “In deze buurt kan het twee kanten opgaan. Verloedering en verpaupering kunnen heel snel toeslaan, of een project als dit brengt werkgelegenheid en reuring op een positieve manier. Dat kan de hele buurt omhoog trekken.”

Tramremise

Tramremise De Hallen, zoals het tegenwoordig heet, is een complex van langgerekte hallen in de Ten Katebuurt van Amsterdam. Gebouwd tussen 1902 en 1905 door de dienst Publieke Werken als opslag- en werkplaats voor elektrische tramwagens. Als alles goed gaat herbergt het complex over twee jaar een hotel, een bibliotheek, horeca, een bioscoop, filmstudios, kunstateliers en de praktijklokalen van zes ambachtelijke leer/werk-bedrijven.

Alles ligt klaar: gedetailleerde tekeningen van de herontwikkeling. De benodigde bouwvergunningen. Ondertekende huurcontracten, want het complex is al voor 95 procent verhuurd. De steun van de buurtbewoners is verzekerd, de aanbesteding is in kannen en kruiken. In een eerdere ronde van een andere partij is het werk gegund aan Strukton en De Nijs. Alleen de laatste schakel ontbreekt: Van de 39 miljoen euro ontwikkelkosten moet nog 5 miljoen op tafel komen. En snel. Van Stigt heeft nog tot september om dat geld te vinden. Hij zoekt het in de eerste plaats bij particuliere investeerders die minimaal 100.000 euro willen investeren.

Projectgegevens

Bouwjaar: 1901-1903

Opdrachtgever: Stichting TramRemise OntwikkelingsMaatschappij (TROM)

Aannemers: Strukton en De Nijs

Oppervlakte: 15.000 vierkante meter bvo

Ontwikkeling: 39 miljoen euro

Planning: aanvang werkzaamheden 2013, oplevering 2013 (fase 2) en 2014 (fase 3)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels