nieuws

Weglaten koppelstaven eerder geen probleem

bouwbreed

Ook bij de eerdere uitbreiding van het FC Twente-stadion ontbraken koppelstaven tussen de kapspanten in de bouwfase. Maar toen waren in elk geval wel stabiliteitsverbanden aangebracht.

De koppelstaven werden door Voortman Staalbouw weggelaten, omdat tijdens de montage van de overkapping ook nog hard werd gewerkt aan de bouw van de trappenhuizen. De kraan die de prefabelementen voor de trappenhuizen op hun plek moest zetten, zou ernstig worden gehinderd als de koppelstaven aan de achterkant van de spanten al op hun plek zouden zitten. Bij de eerdere uitbreiding van het stadion twee jaar daarvoor waren ze om die reden ook pas veel later aangebracht. Daarbij deden zich geen problemen voor. Groot verschil met de situatie twee jaar eerder was dat er toen wel schoren waren aangebracht tussen de verschillende spanten, valt te lezen in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat dinsdag verscheen. Zowel aan de achterkant van de tribune als in het dakvlak waren stabiliteitskruizen geplaatst. Bij de uitbreiding die vorig jaar plaatsvond waren die nog niet aangebracht, omdat ze in de weg zaten bij het leggen van de dakplaten.

Nok

Daarnaast ontbrak ook nog één koppelstaaf in de nok. Die bleek niet te passen en was terug naar de werkplaats. Toen de afbouw naar voren werd gehaald en de constructie ook nog eens zwaar werd belast met bouwvakkers, dakplaten en een zwaar beeldscherm, ging het mis.

Het zonder veel overleg weglaten van de schoren en de koppelstaven is volgens de OVV typerend voor de werkwijze op de bouwplaats van Grolsch Veste. Iedereen vertrouwde op elkaars vakmanschap en op de ervaring van de eerdere uitbreiding door vrijwel dezelfde partijen. Uitvoerders namen besluiten die eigenlijk aan een constructeur moesten worden voorgelegd. Voortman Staalbouw had zelf geen constructeur in dienst die sterkte en stabiliteit tijdens de bouwfase berekende en ook hoofdaannemer Bouwcombinatie Grolsch Veste liet er niemand naar kijken. Terwijl constructeur Aveco de Bondt, die rechtstreeks werkte voor de opdrachtgever, alleen de eindsituatie had doorgerekend. Een inspecteur van Aveco de Bondt was een dag voor het ongeval nog wel op het werk geweest, maar die sloeg geen alarm. Voortman was op dat moment bezig met het plaatsen van twee schoren maar moest dat staken toen er een harde wind op stak.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels