nieuws

Vuurvast
beton spaart ook tijd uit

bouwbreed

Aan constructies van gewapend beton worden steeds strengere eisen gesteld op het gebied van brandveiligheid. Het alternatief voor traditioneel gebouwde tunnels van Voorbij Betonsystemen en Bartels Ingenieurs is onlangs getest.

< vervolg van pagina 1

De hittebestendige betonnen plaat-elementen van 6 centimeter dik zijn voorzien van een dunne isolerende afdeklaag. Deze staal- en kunststofvezelgewapende betonplaten worden met ankers aan de hoofddraagconstructie gekoppeld.

“Tijdens de bouw fungeren ze als bekisting en vormen vervolgens de brandwerende constructie. Daardoor is het niet meer nodig een brandwerende beplating aan te brengen. We integreren dus twee arbeidsgangen” zegt ir. Gerard Hol, hoofd afdeling materiaalkunde van Bartels Ingenieurs voor Bouw & Infra. “Naar schatting levert dit een tijdwinst van 10 tot 15 procent op. Het is een materiaaleigen product waarvan de levensduur overeenkomt met die van de hoofddraagconstructie.”

In samenwerking met de TU Delft is de Nederlandse vinding de afgelopen maanden uitgebreid beproefd bij WBT Electron te Moordrecht.

Proef

De brandwerendheid van de plaat voldoet aan de strengste brandcurve van Rijkswaterstaat en ruimschoots aan alle aanvullende eisen. Zo mag de temperatuur van de hoofdwapening niet hoger zijn dan 250 graden Celsius en die van het beton op 25 millimeter vanaf de buitenzijde van de wapening niet hoger dan 380 graden Celsius.

De brandproef wees uit dat de temperatuur in de hoofddraagconstructie beneden 220 graden Celsius bleef en kwam op de wapening niet hoger dan 130 graden Celsius. “Deze hoge mate van brandveiligheid bereiken we door een speciale betonsamenstelling in combinatie met een dunne, 5 millimeter dikke aerogellaag die op de plaat wordt aangebracht. Het zorgt voor een temperatuurval van circa 1000 graden. waardoor de hoofddraagconstructie onder extreme hitte optimaal beschermd blijft”, aldus Elwin Roelfsema, adjunct-directeur van Voorbij Betonsystemen.

Eind dit jaar verwachten de partijen de eerste betonelementen in een tunnel toe te passen. Daarnaast wordt gekeken of het product ook toepasbaar is voor kanaalplaatvloeren of parkeergarages.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels