nieuws

Spoor hoeft voor goederenvervoer niet uit te breiden

bouwbreed

Voor het goederenspoorvervoer is geen capaciteitsuitbreiding nodig zoals Noordtak Betuweroute en Robel. Dat concludeert minister Schultz (infrastructuur) op basis van onderzoek naar verschillende groeiscenario’s.

Het spoor zal aanzienlijk minder gebruikt worden voor goederenvervoer dan tot op heden werd aangenomen. Dat is de conclusie van onderzoeken van onder meer TNO. Niet alleen zijn de goederenvervoersprognoses 20 procent lager dan de eerdere prognoses uit 2008, ook kunnen waarschijnlijk veel meer goederen via de binnenvaart worden vervoerd. Ook verwacht de minster dat na 2020 minder kolen zullen worden vervoerd, omdat het draagvlak voor de bouw van nieuwe kolencentrales steeds verder afkalft.

Het containervervoer in Amsterdam en Zeeland blijft ondertussen achter doordat twee containerterminals niet zijn gerealiseerd. Alleen in het geval van sterke groei zou in 2040 een knelpunt kunnen ontstaan op het traject Roosendaal-Den Bosch-Arnhem-Deventer-Oldenzaal.

> pagina 3: Uitbreiding spoor veel duurder

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels