nieuws

‘Ministers te snel met convenant 
Havenvisie 2030’

bouwbreed

Ministers Schultz (infrastructuur) en Verhagen (economische zaken) mogen hun namen niet verbinden aan het convenant voor de uitvoering van de Rotterdamse Havenvisie 2030, ten minste zolang de realisatie van de Blankenburgtunnel daarin explicitet als ambitie genoemd staat. Dat stelt PvdA-kamerlid Attje Kuiken naar aanleiding van haar kamervragen.

“De ministers praten voor hun beurt”, reageert Kuiken. “De Blankenburgtunnel is niet voor niets controversieel. Het is niet aan deze ministers om daar nu bindende afspraken over te maken en dat doen ze met dit convenant wel.”

Rotterdam droomt van een glorieuze toekomst. In krap 18 jaar wil de havenstad “Europa’s belangrijkste haven- en industriecomplex” zijn. Dat staat in de Havenvisie 2030 die de gemeente Rotterdam eind 2011 heeft vastgesteld.

Hoe het havengebied die toppositie gaan bereiken staat in een convenant dat vorige week is ondertekend door de gemeente Rotterdam, Deltalinqs, het Havenbedrijf Rotterdam, minister Schultz, minister Verhagen en de provincie Zuid-Holland. In het convenant wordt de realisatie van de Blankenburgtunnel expliciet genoemd als middel om de droom te verwezelijken.

Het project is echter controversieel verklaard en moet van de Tweede Kamer daarom op de plank blijven liggen tot na de verkiezingen. Volgens Kamerlid Kuiken moet de minister óf haar naam weghalen onder het document, óf de Blankenburgtunnel schrappen uit de overeenkomst. “Het uitspreken van ambities voor de aanleg van de Blankenburgtunnel dan wel Oranjetunnel door de minister is pas na de verkiezingen aan de orde”, stelt Kuiken. Volgens haar hebben de ministers niet per ongeluk over de bepalingen in het convenant heen gelezen. “Ik denk dat het een bewuste keuze is geweest van de ministers om het zo te doen, om de Blankenburgtunnel alvast meer gewicht te geven.”

Belangrijkste punten uit het convenant zijn onder meer: het versterken van de spoor- en binnenvaartinfrastructuur, uitbreiden van het rijkswegennet met onder meer de A4-zuid en de Blankenburgertunnel, groene randen tussen de haven en regio het intensiveren van de stedelijke zone.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels