nieuws

Hoog parkeer tarief versterkt leegloop winkelcentra

bouwbreed

Kopen via het internet en hoge parkeertarieven hollen de winkelcentra in de steden uit. Van Utrecht tot Groningen en Breda nemen de aantallen kooplustige bezoekers af.

In het rapport “Parkeren: op de grens van beleving” stelt vastgoedspecialist DTZ Zadelhoff vast dat tussen 2005 en 2012 de parkeertarieven in de grote binnensteden van ons land met 40 tot 90 procent zijn gestegen. Amsterdam spant de kroon door gemiddeld automobilisten 4,55 euro per uur te laten betalen. In negen andere steden bedraagt het parkeertarief tussen de twee en drie euro per uur.

DTZ Zadelhoff constateert dat afgelopen zeven jaar het aantal mensen dat per week een binnenstad bezoekt op de meeste plaatsen fors is afgenomen.

Utrecht, de populairste stad, raakte 83.700 bezoekers kwijt en ziet wekelijks nog 628.300 mensen van elders door zijn straten slenteren. Amsterdam zakte van 672.500 naar 622.300 bezoekers. Den Haag raakte een kwart van zijn toestroom kwijt, Groningen een vijfde en Haarlem 18 procent. In de top 17 van Nederlandse steden mogen alleen Rotterdam (+2 procent) en Maastricht (+22 procent) zich in een groeiende belangstelling verheugen. Nijmegen is stabiel.

Het wegvallen van belangrijke bezoekersstromen naar de binnensteden wordt nog versterkt door het afgelopen jaren toegenomen aanbod van meters die ingericht zijn om iets te kopen. Per duizend meter winkelvloer daalde het aantal bezoekers van 3394 naar 2947, een wekelijks verlies van bijna 450 potentiële klanten.

Internet

Daar ko mt nog eens bij dat het shoppen via het internet zich voor de winkeliers ontwikkeld heeft tot een serieuze concurrent. De online aankopen vertegenwoordigen al een omzet van 4,5 miljard per jaar en passeren binnenkort de grens van 5 procent van alle transacties.

Al met al geen wonder dat de groep afvallers onder de winkeliers toeneemt en de leegstand in winkelgebieden zichtbaar stijgt. “De fysieke winkelgebieden moeten investeren om aantrekkelijk te blijven”, stelt DTZ Zadelhoff. “Een goede bereikbaarheid is essentieel. Verhoging van de parkeertarieven lijkt daarmee tegenstrijdig.”

Het Kennisplatform Verkeer en Vervoer signaleert structurele veranderingen in het koopgedrag. Het dagje winkelen van vroeger maakt steeds meer plaats voor een dag de stad beleven. Daar waar de beleveniswaarde van de stad als hoog wordt ervaren – zoals in Amsterdam, Utrecht en Maastricht – wordt relatief weinig gemord over de hoge parkeertarieven.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels