nieuws

Abseilers laten niets aan het toeval over bij vernieuwen ministeriedak

bouwbreed

Veertien jaar na de oplevering van een ingrijpende renovatie wordt het dak van ‘de Haagse tieten’ al weer onderhanden genomen. Met een ploeg abseilers brengt Felspartners een nieuw Kalzip-dak aan.

Aan de vernieuwing van het dak ging meer dan anderhalf jaar studie en voorbereiding vooraf. Het pand, dat onderdak biedt aan het ministerie van VWS, bevindt zich in een druk bebouwd gebied van de Haagse binnenstad waar geen plaats is voor het opstellen van een flinke kraan. De hellingshoek van 70 graden van de 33 meter hoge karakteristieke punten maakt het ook niet gemakkelijker om dakplaten, montageprofielen, isolatiemateriaal en gereedschap op hoogte te krijgen. Daarom is ervoor gekozen om alles met een bouwlift naar de voet van de punten te brengen op zo’n 70 meter hoogte. Van daaraf wordt het met handkracht en lieren nog eens maximaal 33 meter hoger gehesen.

Felspartners en zusterbedrijf Eurosafe Solutions konden begin dit jaar aan de slag met de klus die gebouweigenaar DeKA eufemistisch een opwaardering noemt. Tussen de twee punten, tieten in de volksmond, bouwde Travhydro een steigerconstructie op. Bij de twee buitenste dakvlakken lukte het niet om de krachten voor zo’n steiger af te dragen. Daar moeten dus mannen met bergbeklimmersuitrusting aan de slag. Zolang de wind het toelaat bungelen er zes dagen per week, tien uur per dag mannen aan het dak. Eerst plaatsen ze de aluminium omegaprofielen boven op de bestaande dakbedekking. Daarna monteren ze glaswolisolatie waar de kalzipplaten boven op worden geclipt. Tot slot felsen ze de kraal dicht.

Alles wordt in handzame afmetingen aangevoerd en dubbel gezekerd, zodat er niets naar beneden kan vallen. Tussen de uitstekende geveldelen is parallel aan het dak een valnet gemonteerd. De mazen daarvan zijn zo fijn dat ze volgens directeur Bert ten Kleij van Felspartners zelfs vallende schroefjes tegenhouden. “Want vallend van 100 meter hoogte is het kleinste schroefje een dodelijk projectiel.”

Veiligheidsspecialisten

Elke rope access montageploeg staat onder leiding van een Irata 3 gecertificeerde monteur. Die bepaalt of en hoe er gewerkt wordt. Veiligheid staat voorop. Vanaf windkracht 6 worden sowieso alle werkzaamheden gestaakt, maar de ploegleider kan besluiten eerder het werk stil te leggen. De korte kalzipplaten worden als het ware gepotdekseld tegen het dak gemonteerd. Op veel plaatsen komen dus drie platen samen in een felsnaad of kraal. Alle profielen, platen en isolatiedekens zijn zorgvuldig voorbewerkt en genummerd en worden op het juiste moment omhooggetakeld. Op die manier wordt voorkomen dat de aangelijnde dakwerkers moeten improviseren en problemen moeten oplossen die het gevolg zijn van een slechte voorbereiding.

Voor toekomstig onderhoud en inspectie monteren Felspartners en Eurosafe Solutions een nieuw railsysteem op het dak van het ministeriegebouw. “Je ziet het systeem nauwelijks”, verzekert Ten Kleij. “Het verstoort dus ook nauwelijks het aanzien van de voor de skyline van de hofstad zo bepalende ‘Haagse tieten’.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels