nieuws

Uneto-VNI en EVO voeren 
campagne voor bestelauto

bouwbreed

Je bent de Sjaak met een bestelauto van de zaak. Met die slogan binden Uneto-VNI en EVO de strijd aan tegen de belastingplannen rond bestelwagens.

Linksom of rechtsom kost het idee om woon-werkkilometers met de zakelijke bestelauto te beschouwen als privé-kilometers, werkgevers geld. Door de woon-werkkilometers niet langer als zakelijke kilometers te beschouwen zullen werknemers bijtelling krijgen.

Bij een aanschafprijs van 25.000 euro en een bijtelling van 25 procent, kost dit de werknemers zo’n 3000 euro netto in het jaar, berekenen beide organisaties. Als de werknemer dat gecompenseerd wil hebben in zijn salaris, dan kost dit de werkgever 6000 euro extra aan loonkosten.

Kan of wil de werkgever dat niet betalen, dan zullen werknemers hun bestelwagens elke avond keurig op de zaak afleveren en ‘s morgens weer ophalen. Dat kost tijd en betekent dus omzetverlies.

Rittenadministratie

Enkele jaren eerder rezen er ook protesten tegen de bijtelling op bestelauto’s. Dat is destijds opgelost door de verplichting een goede rittenadministratie bij te houden. Later is dat weer vervangen door een verklaring. Het protest kwam toen vooral van bedrijven die 24-uurs oproepdiensten kenden, zoals storingsbedrijven. Ook die vreesden toen dat medewerkers hun wagens bij het bedrijf zouden gaan stallen om te ontkomen aan de bijtelling.

De organisaties zijn nu een digitale handtekeningenactie gestart, waarmee ze hopen de politiek op andere gedachten te brengen. Dat is overigens al gebeurd. De politiek kijkt al naar deze bezuiniging omdat die inderdaad heel raar uitpakt voor mkb-bedrijven.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels