nieuws

Alles wijkt voor de akoestiek bij Ziggo Dome

bouwbreed

Een korte nagalmtijd was essentieel bij de bouw van de Ziggo Dome. Beton- en staal- en installatiewerk voor de nieuwe concertzaal zijn allemaal ondergeschikt gemaakt aan de akoestiek.

< Vervolg van pagina 1

Er vallen tientallen verhalen te vertellen over de Ziggo-dome. Dat wordt wel duidelijk tijdens een korte rondleiding door de nieuwe Amsterdamse poptempel aan de voet van het Ajax-stadion, twee dagen voor de officiële opening.

Het verhaal van de 120.000 led-lampjes tegen de gevel bijvoorbeeld, waarmee videofilmpjes op de gevel kunnen worden afgespeeld. De lampjes zijn bewust niet ingestort in de betonnen gevelpanelen, maar er gewoon voor gemonteerd. ‘‘De ontwikkelingen van de led-techniek gaan namelijk zo snel, dat we ze zo laat mogelijk tijdens de bouw wilden bestellen”, meldt Job Schroën van Benthem Crouwel Architekten.

Of het verhaal van de schakelbare toiletgroepen. Veel popconcerten vinden plaats in stadions of zalen waar normaal gesproken vooral mannen komen dus vooral veel herentoiletten te vinden zijn. Geeft Marco Borsato dan een keer een concert dan leidt dat tot enorme files voor de dames-wc’s. Projectmanager Barry van Wijk van Strukton rolt in de catacomben van de muziektempel een soort rolluik omhoog waarmee hij in één keer tien wc’s bij het damesgedeelte trekt. Desgewenst kan hij er nog eens tien bijschakelen. En nog eens. Het is één van de vele slimmigheden uit het ontwerp.

Ook de staalconstructie onder het dak herbergt een verhaal. Die kan probleemloos 100 ton dragen. Pas als er meer nodig is moet er een constructeur aan te pas komen. In principe kunnen de podiumbouwers, belichters en geluidstechnici een paar beladen vrachtwagens aan het dak hangen.

Het faillissement van hoofdaannemer Midreth was een dramatisch verhaal met, voor de Ziggo Dome, gelukkig een goede afloop. Strukton nam het werk binnen twee maanden over, maar contractueel betekende dat nogal wat. De curator is er volgens Martin de Knecht van Strukton nog steeds niet helemaal klaar mee.

Nieuw detail

Maar er is één verh aal dat t elkens terugkeert tijdens de rondleiding die Schroën, Van Wijk en De Knecht geven. Bij elke stap die het trio zet stuiten ze weer op een nieuw detail dat vorm geeft aan de wens om een zaal te creëren met een heel korte nagalmtijd. Het dak waar de bezoekers tegenaan denken te kijken bijvoorbeeld, is niet het dak, maar een verlaagd plafond met een pakket van 60 centimeter glaswol, dat bastonen zoveel mogelijk absorbeert. Schroen: “Bij een grote zaal als deze heb je verhoudingsgewijs veel minder oppervlak om lage tonen af te vangen.” Om die reden bevinden zich onder alle stoeltjes op de tribune s houtwolcementplaten. Die zijn akoestisch open voor de bastonen. Na een spouw worden de geluidsgolven opgevangen door een dik pakket steenwol. Om de benodigde opening onder de tribune-elementen te creëren zijn die trede voor trede gestort en niet in elementen van vijf of meer treden tegelijk zoals gebruikelijk. Er kon dus geen stabiliteit aan de elementen worden ontleend. Dat moest weer worden opgelost met de onderliggend e staalconstructie. Het resultaat van al deze inspanningen is een nagalmtijd van 1,8 seconde. Ter vergelijking: De naastgelegen Arena, heeft een nagalmtijd van 10 seconden. Het Concertgebouw, wat verderop weg in de hoofdstad, komt op 1,9. Maar die is ontworpen op onversterkte muziek, terwijl de Ziggo Dome nadrukkelijk ontworpen is op elektrisch versterkt geluid. De waarde van 1,8 levert volgens specialisten een mooie droge akoestiek op waarbij teksten goed verstaanbaar zijn. De eerste ervaringen zijn volgens Schroën erg positief. Maar hij beseft dat hij niet he lemaal onbevooroordeeld is. Het publiek mag de komende weken zelf haar oordeel vellen.

Projectgegevens

Capaciteit:17.000 toeschouwersArchitect:Benthem CrouwelConstructeur:ABTAannemer: Strukton BouwPrefab beton:Loveld

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels