nieuws

Vergeten tunnel als fietsenstalling

bouwbreed

Vergeten tunnel als fietsenstalling

De Utrechtse gemeenteraad stelde vorige maand vragen over de herontdekte Van Sijpesteijntunnel in het Stationsgebied. Is er nog hergebruik mogelijk voor deze ‘verborgen schat’? We vragen het aan voorlichter Jubbe van der Heide van de projectorganisatie Stationsgebied.

Waren jullie een tunnel vergeten? Echt?

“Welnee. Het gaat om de oude fietstunnel onder het spoor die tientallen jaren in gebruik is geweest. Hij werd afgesloten toen er een nieuwe, bredere fiets- en voetgangerstunnel werd gebouwd.”

Jullie kwamen hem niet plotseling weer tegen?

“Nee. Hij was gewoon afgesloten met een deur op het bouwterrein van de verbreding van de sporen aan de oostkant van het station.”

Waarom is ‘ie dan ineens in het nieuws?

“We hebben een fotograaf die het bouwproces in het stationsgebied regelmatig vastlegt. Toen de deur van de tunnel een keer openstond heeft hij een paar foto’s gemaakt. Die werden getoond op een informatieavond met buurtbewoners, en kwamen vervolgens op internet terecht. Toen verschenen er ineens artikelen over de ‘vergeten tunnel’.”

Wordt de tunnel nog gebruikt?

“Het is geen complete tunnel meer, omdat een deel is geblokkeerd door de stationsstalling aan de westzijde. Hij is in gebruik als kabel- en leidingentunnel.”

Wat kan je er verder nog mee?

“Een aantal partijen in de raad wilde weten of de oude tunnel niet bij de bestaande kan worden getrokken. Dat hebben we onderzocht, maar blijkt constructief niet mogelijk.”

Waarom niet?

“Dan zou de dragende constructie tussen de beide tunnels verwijderd moeten worden, en een geheel nieuwe tunnel moeten worden gebouwd.”

Maar een andere functie is wel mogelijk?

“De tunnel zou kunnen worden ingezet als uitbreiding van de bestaande fietsenstalling. Maar de gemeente is geen eigenaar van de tunnel. Dat is ProRail. Kort gezegd gaan we er dus niet over.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels