nieuws

Lafarge pakt groei tot 3,5 miljard euro

bouwbreed

Lafarge heeft in het eerste kwartaal een omzet weggezet van 3,5 miljard euro. Het grootste bouwstoffenconcern ter wereld verkocht 5 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2011.

Bouwstoffenreus breidt uit in Azië, Afrika en Latijns-Amerika

“Het eerste kwartaal is altijd relatief bescheiden en we zijn voorzichtig voor de rest van het jaar”, zegt bestuursvoorzitter Bruno Lafont. “Toch zijn we uitgedaagd door de hogere opbrengsten en grotere winst. We voeren succesvol ons nieuwe programma voor kostenreductie door. En het is positief dat onze prijsverhogingen een halt hebben toegeroepen aan het verkleinen van de marges.Lafont stuurt scherp op vermindering van de kosten. Dit jaar zal voor een miljard euro worden gedesinvesteerd. Reorganisaties van het management moeten leiden tot meer efficiëntie en een grotere organische groei.

In de eerste drie maanden van het jaar steeg de verkoop van cement met 1 procent tot 31,3 miljoen ton. De toename komt vooral uit de zich snel ontwikkelende landen. Voor de stijging van de winst zijn vooral verantwoordelijk Azië, Afrika en Latijns-Amerika. De verkoop van toeslagstoffen daalde met 4 procent tot 33,2 miljoen ton. De vraag naar transportbeton leverde 7 procent in en kwam uit bij 7,1 miljoen kuub. De brutowinst (ebitda) steeg met 8 procent tot 516 miljoen euro.

West-Europa staat in het teken van de krimp. Lafarge had niet alleen last van de strenge winter maar ook van de zwakke markten in Spanje en Griekenland. De vraag naar cement daalde met 11 procent tot 3,8 miljoen ton. De toeslagstoffen en het transportbeton zakten nog verder weg. Verkocht werd 12 miljoen ton aan toeslagstoffen (-17 procent) en 2,4 kuub transportbeton (-16 procent).

De omzet verminderde in West-Europa met 11 procent tot 753 miljoen euro. De brutowinst zakte weg van 151 naar 94 miljoen euro.

In Noord-Amerika spant Lafarge zich in om uit de verliezen te komen. Het brutoverlies daalde van 75 naar 46 miljoen euro. De omzet steeg 12 procent tot 490 miljoen euro.

De grootste successen komen uit het Midden-Oosten en Afrika. De omzet steeg met 7 procent tot ruim een miljard euro. De winst klom met 15 procent naar 315 miljoen euro. Lafarge verkocht in de regio, van Irak tot Marokko en Zuid-Afrika, 11,2 miljoen ton cement.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels