nieuws

Deiningscompensator houdt last op gelijke hoogte

bouwbreed

De Scantrol AHC compenseert de deining van werkschepen. “Ook als het waait kan hijswerk daardoor ongehinderd doorgaan”, zegt Gerard Sijl van importeur Elsto Drives & Controls uit Voorhout.

Het Noorse Scantrol ontwikkelde zijn deiningscompensator voor boorplatforms. Toegepast op werkschepen houdt dit systeem bijvoorbeeld een werkstuk dat onder water wordt gemonteerd op dezelfde hoogte. Zonder de compensator beweegt het werkstuk met de golfslag op en neer.

Het systeem ‘voorspelt’ aan de hand van voorgaande deiningen hoe de volgende deining zal verlopen. Kranen en lieren halen met deze besturing een hijskabel op of laten die vieren al naar gelang de beweging van het schip. “Dat is erg handig voor diepzeewerk”, zegt Sijl. “Het komt ook goed van pas op het IJsselmeer waar ook heel wat deining voorkomt. Daardoor kan langer op het water worden gewerkt en worden schepen die soms 80.000 tot 100.000 euro per dag kosten tijdens slechter weer langer ingezet.”

De Scantrol AHC bestaat uit onder meer een vierdimensionale sensor. De sensor wordt meestal in de radarmast van het schip geplaatst. De snelheid waarmee een kabel wordt op- en afgerold en de dynamische eigenschappen van de lier of de kraan bepalen mede het algoritme voor de besturing.

De eigenschappen van het schip en de gevoeligheid voor deining en voor de last dragen eveneens bij aan het algoritme. Elsto en Scantrol bepalen vooraf de eisen waaraan de compensator moet voldoen. De besturing is voor elke kraan of lier te gebruiken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels