nieuws

ProRail verhoogt veiligheid op spoor

bouwbreed

Aan het spoor sleutelen op de jaarlijks duizenden werkeilanden mag vanaf volgend jaar niet meer.

Het sein op rood zetten om even naar de wc te gaan kan niet meer

ProRail vindt de zogeheten eiland-buitendienststelling te gevaarlijk. Aanleiding voor het verbod zijn twee bijna-aanrijdingen van ploegen baanwerkers in 2011 in Eindhoven en Leiden.

De maatregel is genomen in overleg met aannemers, zegt Hugo Thomassen, manager capaciteitsverdeling van ProRail. “Zij willen dit heel erg graag.”

Een werkeiland is in het onderhoudsrooster zeker geen uitzondering. “Per jaar wordt het eiland ongeveer drieduizend tot vijfduizend keer toegepast.”

Eenmaal op het eiland is de veiligheid van spoormonteurs goed geregeld. Grenswachters houden een oogje in het zeil. Gevaarlijk wordt het pas als een baanwerker het eiland probeert te bereiken of te verlaten. In het holst van de nacht komt dat vaker voor. “Bijvoorbeeld als iemand naar de wc moet of zijn gereedschap moet pakken”, licht Thomassen toe.

Hoewel een baanwerker eerst toestemming moet krijgen om het eiland te verlaten, loopt het soms maar net goed af. “Een vergissing is snel gemaakt. Dan geeft iemand per ongeluk aan dat hij in werkzone alfa zit, terwijl dat beta moet zijn.”

Afstandsbediening

ProRail onderzoekt verder of baanwerkers nieuwe hulpmiddelen kunnen krijgen om veiliger te kunnen sleutelen. Een daarvan is een ‘handheld terminal’. Dat is een soort afstandsbediening waarmee baanwerkers zelf kunnen bepalen welk spoor op welk moment buiten dienst is. “Uit de eerste proef blijkt dat het kastje technisch functioneert”, stelt Thomassen. Toch gaat ProRail er nog niet mee werken. “We moeten eerst de consequenties van zo’n nieuw instrument in kaart brengen.”

Aannemers een afstandsbediening geven kan leiden tot meer onverwachte rode seinen. Dat staat haaks op de doelstelling die de spoorbeheerder heeft. Na afgelopen weekend toen een machinist een rood sein negeerde en er bij Amsterdam twee treinen op elkaar botsten, wil ProRail het aantal rode seinen op ongebruikelijke plekken zoals bouwlocaties juist terugdringen. “Machinisten moeten niet meer door rood kunnen rijden”, beloofde Eric Steegh, financieel directeur van ProRail. Hij nuanceerde dat van de jaarlijks twee miljoen rood-seinsituaties machinisten 150 keer door rood rijden.

Het aantal baanwerkers dat langer ziek thuis bleef na ongevallen steeg in 2011 ten opzichte van 2010.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels