nieuws

achtergrond Kruip-door-sluip-door plaatsen van segmentkering

bouwbreed

De Noord-Zuidlijn doorkruist diverse waterkeringen van Amsterdam. Heijmans en Jansen Venneboer monteren binnenkort een segmentkering in één van de caissons om te voorkomen dat de stad bij hoogwater blank komt te staan.

In totaal komen er op drie plaatsen waterkerende schuiven in het tunneltracé van de nieuwe Amsterdamse metrolijn. In de Sixhaven in Amsterdam-Noord zijn een paar jaar terug al schuiven geplaatst om beide tunnelbuizen af te kunnen sluiten bij een extreem hoge waterstand op het IJ of een ernstig lek in de tunnel. Ook in de De Ruiterkade komen schuiven die het stationseiland moeten beschermen voor een overstroming. Ook dat zijn rechte stalen deuren die in geval van nood van bovenaf worden neergelaten om de tunnels af te kunnen sluiten. Daar was ter hoogte van de Prins Hendrikkade geen plek voor en dus is er gekozen voor gekromde deuren die in een van de caissons omhoog en omlaag kunnen draaien. Kleine Maeslantkeringen zijn het eigenlijk die om een horizontale as draaien in plaats van een verticale. De voormontage bij staalbouwer Jansen Venneboer vond vorige week plaats. Twee keer bijna 30 ton staal stond er toen opgesteld in de loodsen in Wijhe. De twee segmentdeuren voor de Prins Hendrikkade worden nu weer uit elkaar gehaald voor de conservering en gaan daarna op transport naar de hoofdstad. Begin volgende maand worden ze op de plek gezet waar ze de komende honderd jaar hun werk zullen doen, al is dat maar hoogst zelden en misschien wel helemaal nooit.

Gepuzzel

De plaatsing wordt volgens projectmanager Theo Leerkes van Jansen Venneboer nog een heel gepuzzel. Want de gekromde deuren van 5 bij 5 meter passen precies en moeten nadat een kraan ze in het caisson heeft laten zakken, nog een stukje horizontaal worden getransporteerd. Dat gebeurt met platformwagens, verrijkers en lieren. Eerst worden de A-frames aan de scharnierstoelen bevestigd en omhooggedraaid. Zo ontstaat er ruimte om de deuren naar hun plek te manoeuvreren en vervolgens aan de frames te bevestigen. Zodra de afsluitende rubbers aan de deuren zijn bevestigd kunnen de hydrauliekcilinders op hun plek worden getakeld. Hoofdaannemer Heijmans Civiel legt deze dagen de laatste hand aan het betonwerk in het caisson. Nadat de boormachines begin vorig jaar waren teruggetrokken omdat er vanuit het zuiden verder werd geboord, kon de aannemer beginnen met het aanpassen van de startschacht. Heijmans heeft een paar zware wanden opgetrokken en zal onder andere nog een noodtrappenhuis maken. Het was volgens hoofduitvoerder Adriaan Ballemans complex betonwerk, maar een nauwkeurigheid van ongeveer een centimeter volstond. De dikke rubberflap op de segmentdeuren overbrugt eventuele oneffenheden en toleranties bij de plaatsing.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels