nieuws

‘Onze naam wordt genoemd’

bouwbreed

In Venray voeren diskjockeys van de plaatselijke omroep jaarlijks actie voor een goed doel. Naar voorbeeld van Serious Request door Radio 3FM verblijven drie dj’s 48 uur in een tijdelijk onderkomen in het stadscentrum en zamelen geld in voor humanitaire hulp. Bouwmij Janssen en Raedts Bouwbedrijf verlenen steun met materiële voorzieningen. ‘‘Een kwestie van maatschappelijke betrokkenheid’’, verklaart Bart van Roy, directeur van Bouwmij Janssen.

De inzameling staat in Venray bekend als ’t Roojse Huus, een speelse verwijzing naar het Glazen Huis waarin de dj’s van 3FM zich laten opsluiten. De Limburgse programmamakers gebruiken aangepaste bouwketen. Eén ervan is uitgerust met een glazen front, zodat voorbijgangers de gebeurtenissen in deze geïmproviseerde studio live kunnen volgen. Een andere is omgebouwd tot slaap- en verblijfsruimte.

De keten worden al drie jaar geleverd, geplaatst en ingericht door Bouwmij Janssen en Raedts Bouwbedrijf, beide dochter van Aan de Stegge Verenigde Bedrijven. De plaatselijke gemeenschap reageert enthousiast op deze vorm van sponsoring. Het vergroot het aanzien van de twee bouwbedrijven, die ook in de markt nauw samenwerken. ‘‘Voor ons is dit een manier om onze waardering voor de regio te laten blijken’’, zegt directeur Ruud Craenmehr van Raedts Bouwbedrijf. Van Roy vult aan: ‘‘De overheid trekt zich steeds verder terug, daardoor groeit de druk op bedrijven om sociale inspanningen te leveren. Ook zakenrelaties eisen dat tegenwoordig van een ondernemer. Klanten letten niet alleen op een goede prijs- kwaliteitverhouding. Ze wegen ook mee in hoeverre een bedrijf het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus neemt.’’

Een bedrijf dat breed gedragen initiatieven loyaal ondersteunt, oogst daarmee behalve het respect van zijn omgeving, ook waardering onder zijn werknemers, stellen Craenmehr en Van Roy. ‘‘Mensen zijn trots dat ze bij zo’n betrokken onderneming werken.’’ Commercieel wordt er waarschijnlijk ook gescoord, maar dat is minder aanwijsbaar. Craenmehr: ‘‘Onze naam wordt genoemd, dus we hebben er hoe dan ook profijt van.’’

’t Roojse Huus koos dit jaar Braille Without Borders als doel voor de actie. De initiatiefnemers wilden zich op die manier hard maken voor de verzelfstandiging van blinden in Tibet.

De twee bouwbedrijven droegen dit keer in grotere mate bij aan het succes van ’t Roojse Huus dan in andere jaren. De actie viel toevalligerwijs samen met de verhuizing van Raedts Bouwbedrijf naar een locatie direct naast dat van Bouwmij Janssen. Zakenrelaties die de open dag bezochten, werd gevraagd het geld voor bloemen of geschenken te doneren aan de actie van de omroep. Dat resulteerde in royale bijdragen, die de eindstand voor Braille Without Borders op ruim 25.000 euro brachten. “Toch leuk om daaraan meegewerkt te hebben’’, glunderen de bouwondernemers.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels