nieuws

Materieel duurder door strengere eisen Brussel

bouwbreed

Brussel wil minder schadelijke stoffen in de lucht zien. Strenge(re) eisen aan de samenstelling van uitlaatgas van motoren helpt daarbij; de reden dat onder andere materieelbouwers massaal nieuwe dieselmotoren monteren in hun bouwmachines. En die lijken daardoor duurder te worden, omdat de motoren door de aanpassingen ook duurder worden.

Bouwmaterieel is een van de toepassingen van nieuwe dieselmotoren. Ook toegepast in uiteenlopende industriële toepassingen moeten ze voldoen aan de emissie-eisen van Stage 3b. Vorig jaar werden die verplicht voor motoren van 130 tot 560 kilowatt. Dit jaar zijn de klassen 75 tot 130 en 56 tot 75 kilowatt aan de beurt. Volgend jaar volgt de categorie 37 tot 56. Voor een industriële diesel van 100 kilowatt betekent Stage 3b dat de motor 91 procent minder deeltjes uitblaast dan de voorgaande Stage 3a-motor. De hoeveelheid stikstofoxides ligt bij Stage 3b 17 procent lager dan bij Stage 3a.Brussel bepaalde ook dat fabrikanten hun voorraad verouderde motoren mochten opmaken. Officieel tot de laatste dag van vorige jaar. Door de economische crisis schuift de uiterste datum op naar einde 2012. Niet alle machinebouwers maken gebruik van het uitstel. “Dumperproducent Bell levert alleen maar Stage 3b-motoren”, zegt Nico Jacques van Van der Spek. “Fabrikant van verdichtingsmachines laten klanten kiezen tussen een oude of een nieuwe motor. Hyundai levert op eind dit jaar alleen nog Stage 3b-motoren. Terex Fuchs zit er tussenin en heeft een deel van zijn machines uitgerust met een nieuwe motor.”Wat Jacques betreft wordt het draaiend houden van materieel met een motor volgens Stage 3b hoe dan ook duurder. “De motoren vergen speciale olie en brandstof en het verplichte roetfilter moet regelmatig worden schoongemaakt.” De olie en de brandstof zijn extreem gezuiverd om de kans te beperken dat bij de verbranding asdeeltjes ontstaan die het roetfilter verstoppen. In het roetfilter worden de opgevangen vaste deeltjes verbrand. Dat vergt ruim 6 liter brandstof per dag. Met Stage 3b is het niet gedaan: in 2014 volgt met Stage 4 een afsluitende reeks bepalingen. Sommige fabrikanten hebben hun motoren daarop al voorbereid. Die zijn duurder dan motoren die ontwikkeld zijn om te voldoen aan Stage 3a met een voorbereiding op 3b en 4. Anderen bieden voor Stage 3b nieuwe motoren aan die aan Stage 4 kunnen worden aangepast.Andere fabrikanten kiezen ervoor alle aanpassingen en verbeteringen op te sparen voor motoren die meteen aan Stage 4 voldoen. In dat geval is 3b te realiseren met een katalysator en een toeslagmiddel als AdBlue.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels