nieuws

‘Leerbedrijf zijn is goed voor imago’

bouwbreed

‘Leerbedrijf zijn is goed voor imago’

Leerbedrijven hebben een beter imago op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bovendien hebben ze vaak een dynamische sfeer.

Dat blijkt uit onderzoek van de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). De onderzoekers ondervroegen in totaal 271 erkende leerbedrijven voor mbo’ers. Driekwart van de onderzochte bedrijven geeft aan dat de buitenwereld hen ziet als een onderneming die aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doet. Ongeveer een kwart meldt dat het nieuwe klanten heeft opgeleverd. “Bij aanbestedingen hebben bedrijven soms een streepje voor omdat men leerbedrijf is, en dat kan nieuwe opdrachten opleveren”, concluderen de onderzoekers. Andere voordelen die genoemd worden zijn dat stagiairs zorgen voor actuele vakkennis binnen het bedrijf. Voor de meeste ondernemers is betrokkenheid bij de branche de hoofdreden om leerbedrijf te worden. Daarnaast draagt het bij aan de continuïteit en is het goed voor de naamsbekendheid.

Lees het onderzoeksrapport van de SBB

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels