nieuws

JCB toont nieuwe gravers met nieuwe dieselmotor

bouwbreed

De Britse materieelbouwer JCB laat op de Parijse machinevakbeurs Intermat een aantal nieuwe machines zien waarin de eveneens nieuwe motor Dieselmax 444 is gemonteerd. De nieuwe machines zijn onder meer graafmachines van de serie JS. De Intermat wordt van 16 tot en met 21 april gehouden in het expositiecentrum Paris Nord Villepinte.

De JS-serie bestaat uit 23 graafmachines op rupsen en op banden. Aan nieuwe rupsmachines biedt JCB de keuze uit vijf exemplaren, variërend van de 11-tons JS115 tot de 18-tons JS180. In deze machines draait de dieselmotor Dieselmax 444. Dezelfde motor zit ook in de nieuwe bandengravers JS145W en JS160W. Tot nog toe monteerde JCB daarin motoren van Isuzu. De Dieselmax wordt al langer gebruikt in de laadgraafcombinaties en de Loadall-verreikers van de Britse producent.

De nieuwe motor voldoet aan de emissie-eisen die Europa stelt in de norm Stage 3b voor uitlaatgas die ‘in het terrein’ wordt weggeblazen. Deze eisen komen in grote lijnen overeen met de bepalingen van Euro 4 voor vrachtwagens.

De Dieselmax 444 heeft een inhoud van 4,4 liter waarmee graafmachines in JCB’s visie makkelijker grond kunnen verzetten. De reactietijd van de motor is korter geworden en het toerental van onder meer de JS160 en JS180 is met ruim 10 procent verminderd. Mede daardoor maken ze minder lawaai. De fabrikant verbeterde ook het koelsysteem. De ventilator werd 9 procent groter en draait langzamer dan de voorganger. Het laatste helpt eveneens het machinelawaai te reduceren.

De Dieselmax levert een vermogen van 97 kilowatt. Het koppel ligt ruim 23 procent boven dat van de voorgaande motoren. De JS160, JS180, JS145W en JS160W hebben nu een maximaal koppel van 532 newtonmeter. Bij de overige rupsmachines met een motorvermogen van 74 kilowatt ligt het koppel 13 procent boven dat van de voorganger. De JS115, JS130 en de JS145 draaien nu op 434 newtonmeter.

Graafmachines in de klasse 20 tot 24 ton verbruiken met de Dieselmax volgens JCB ongeveer 24 procent minder brandstof. Ongeveer een derde van alle machines die de Britse materieelbouwer wereldwijd verkoopt valt onder die categorie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels