nieuws

Interview Johan van den Elzen Polen te lastige kluif voor Movares

bouwbreed

Polen had de eer om de naam Movares te voeren. De sprong naar het oosten bracht echter geen synergie met het moederbedrijf in Nederland. Het ingenieursbureau telt zijn knopen en blijft voortaan dichter bij huis.

Movares zegt Polen vaarwel. De werkzaamheden in het land vertonen nauwelijks samenhang met de Nederlandse activiteiten en het verdiende geld is lastig op de eigen rekening te krijgen. “Liquiditeit is in Polen een groot probleem”, zegt directievoorzitter Johan van den Elzen van het ingenieursbureau. “We hebben nog voor 8 miljoen euro aan debiteuren open staan. De overheid is een slechte betaler.” Opdrachten heeft Movares Polska genoeg. De personele sterkte van de Poolse bedrijven bedraagt 150 medewerkers. Vanuit Nederlands perspectief bestaat echter geen enkele synergie. En het omgekeerde is eveneens het geval. “Dan kun je van mij niet verwachten dat ik geïnspireerd ben om de Poolse activiteiten bij ons bedrijf te houden. Slechts aandeelhouderswaarde creëren, is voor ons niet genoeg. Daarom zullen we Polska vervreemden. En dat is nog best moeilijk in deze lastige tijd.”

Verkoop

Movares heeft voorzieningen getroffen om de verkoop vlot af te kunnen ronden. Enkele gesprekken zijn al gevoerd. “De pijn is genomen. We maakten ook nog het faillissement van een hoofdaannemer mee. Psychologisch is het afscheid triest. Daarvoor zijn we niet in Polen begonnen.” In het voormalige Oostblokland werkte het ingenieursbureau voor de eerste keer onder de naam Movares, nog voordat in het voorjaar van 2006 uit Holland Railconsult de huidige onderneming ontstond. De doelstelling van de spoorspecialist om snel de helft van zijn omzet uit andere dan railgerelateerde activiteiten te halen, schuift Van den Elzen voor zich uit. Verovering van nieuwe marktsegmenten blijkt onder de marktomstandigheden van vandaag de dag een lastige opgave. De huidige verhouding van 60 – 40 procent (van 185,8 miljoen euro) is voorlopig mooi genoeg.“Bij rail hebben we goede resultaten geboekt, maar de omzet is wel met meer dan 6 procent gekrompen. Momenteel komt van Prorail relatief weinig werk op de markt.” Van de expansiedrift van een gemeentelijke ingenieursbureau als van vervoerder RET uit Rotterdam zegt Van den Elzen weinig last te hebben. RET-manager Klaas Smit wil graag aan de slag om in Den Haag en Amsterdam vraagstukken op het gebied van de lightrail op te lossen. Van den Elzen: “We hebben wel vaker last van de gemeentelijke bureaus. Het is geen belangrijk issue maar je ziet ze hier en daar. De markt heeft daar een mening over. Ik houd wel van competitie. Maar dan moet je wel gelijk oversteken. Wat de gemeentelijke bureaus doen met hulp van overheidsgeld is natuurlijk niet gelijk oversteken.” Op het vlak van het infrawerk heeft Movares bij Rijkswaterstaat en de lagere overheden een degelijke portefeuille opgebouwd. Ook al staan de prijzen pittig onder druk. “We doen veel civiele werken. Soms wel, soms niet in relatie met het spoor. Bij de lagere overheden komen we vaak binnen via infra. We zijn een relatief nieuwe partij en hebben daardoor veel te winnen. De provincies, waterschappen en gemeenten zijn wel blij met ons nieuwe geluid. Daardoor winnen we ondanks de slechte omstandigheden marktaandeel. “

Succes

Een voorbeeld van het succes is de wijze waarop Movares in Zaltbommel contractadvisering levert. Hoe zet je nieuwe contracten als design & construct in de markt? Hoe reageert de markt? Movares adviseert en leidt gelijktijdig een groep van ambtenaren op. De tak mobiliteit en ruimte ver-keert in zwaar weer. Omdat de omzet 60 procent duikelde zag Movares zich voor het eerst in zijn geschiedenis gedwongen over te gaan tot gedwongen ontslagen: vijf stuks. “Nooit nog was zoiets gebeurd, we zijn een oude NS-dochter. Dit had een impact alsof 500 mensen moesten vertrekken. Aan de andere kant is zoiets ook wel weer gezond. Het brengt het besef dat je ook bij Movares niet veilig bent. Het creëert een sfeer van: dat zal mij niet gebeuren.” Van den Elzen zegt blij te zijn geen hijgerig Beursplein 5 in zijn nek te hebben. Dat geeft rust en ruimte om te blijven investeren. Movares steekt in de niches tunnelveiligheid, breeam en beheer 4,5 ton extra.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels