nieuws

Uitzendbureaus profit eren van crisis

bouwbreed

Uitzendbureaus spinnen garen bij de vraag naar flexibele arbeidskrachten in de bouw. Die is als gevolg van de crisis flink toegenomen.

Directeur Casper Jansen van de HalDu Groep geeft het onomwonden toe: met zijn uitzendbedrijf gaat het momenteel crescendo. Een omzetstijging van ruim 20 procent en daarbij ook nog eens 26 procent meer winst. En dat alles met dank aan de economische malaise in de bouw.“In deze tijd van onzekerheid kiezen aannemers liever voor uitzendkrachten”, verklaart Jansen het huidige succes. “Wij zijn de flexibele schil om deze bedrijven heen.”

Met een omzet van ruim 12,5 miljoen behoort de groep in ons land tot de grootste gecertificeerde uitzendbureaus voor Nederlands en buitenlands bouw- en technisch personeel. De HalDu is eigenaar van de bekende ‘merken’ DuoFlex, Halkers en Gromada. “We hebben de bakens op tijd verzet. Vanwege de crisis konden we op onze vingers natellen dat bouw- en installatiebedrijven terughoudend zouden worden met het in vaste dienst nemen van vakmensen. Met heel veel voortvarendheid hebben we uitstekend geschoolde vakmensen ingelijfd uit onder meer het voormalige Oost-Duitsland.”

Moeite om voor hen werk te vinden heeft Jansen niet. “We werken inmiddels voor vrijwel alle grote bouwbedrijven.” In totaal zet zijn bedrijf jaarlijks tussen de 200 en 350 vakmensen bij hen uit.

Ook dit jaar verwacht de directeur verder te kunnen groeien, ondanks de voorspelde teruggang van de bouwproductie. “Uitdaging blijft wel het vinden van goed geschoolde vakmensen”, zegt Jansen. “Aannemers zitten er om te springen. Ze moeten immers tijdig opleveren anders staan er torenhoge boetes te wachten.”

Juist om die reden manifesteren DuoFlex en Halkers zich meer en meer als partner dan als leverancier van handjes alleen. Daarbij schuwen ze niet om ook de planning van werkzaamheden over te nemen van aannemers. “De planning luistert tegenwoordig heel nauw. Je kunt moeilijk de elektricien stopcontacten laten inbouwen als de stukadoor net is geweest. Als partner nemen we die zorg over en maken we samen met de klant de planning zodat hij niet voor onaangename verrassingen komt te staan.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels