nieuws

Spoorijs ook Zwitsers probleem

bouwbreed

ProRail liet vorig weekeinde 400 mensen buiten ploeteren om storingen te verhelpen. Daarbij waren alle verloven ingetrokken en gold de hoogste staat van alertheid. Toch was het niet genoeg, moet minister Schultz concluderen.

In aanloop naar het spoeddebat aanstaande dinsdag in de Tweede Kamer schreef Schultz een uitgebreide analyse over de aanpak van ProRail en NS van het winterweer. De minister maakte naar aanleiding van de discussies in 2010 en 2011 al aanvullende afspraken, maar die “blijken niet afdoende”. Maar ze hebben wel hun best gedaan, klinkt het tussen de regels door. Ze nam zelf zondag poolshoogte in het crisiscentrum in Utrecht (OCCR) en liet NS en ProRail een volledig feitenrelaas maken van alle missers. Veel concrete verbeterpunten zijn er dan ook niet te ontdekken, behalve dat de aangepaste dienstregeling ook bij dreigende barre omstandigheden preventief moet worden ingezet.

Meer onderhoudspersoneel

De minister wil nu buitenlandse expertise inschakelen voor aanvullende adviezen over de slimste aanpak bij barre winterse omstandigheden. Er was in het verleden al contact met Zwitserland en ook daar blijken regelmatig ijsblokken een probleem bij wissels. De Zwitsers hebben wel meer onderhoudspersoneel buiten in het spoor, die daarbij een ander veiligheidsregime hanteren. In de dienstregeling zitten ‘slots’ ingebouwd om sneeuw te ruimen. Schultz laat ook uitzoeken wat extra maatregelen zouden kosten, maar wil dat zo’n investering wordt afgewogen tegen de effectieve inzet.

Ondanks alle extra maatregelen en controles waren het dit keer vooral ijsblokken in de wissels die de dienstregeling in de soep lieten lopen (9 keer op vrijdag en 25 keer op zaterdag). De blokken waren zo groot dat ze handmatig verwijderd moesten worden. De wisselverwarming liet het slechts beperkt afweten: 3 keer op vrijdag en 8 van de storingen op zaterdag.

Vanaf donderdag gold meteen de hoogste staat van alertheid en waren sneeuwploegen paraat op alle vastgelegde locaties uit de draaiboeken. Uiteindelijk hebben vrijdag tot en met zondag 400 mensen buiten geploeterd. Zij deden er gemiddeld 10 minuten langer over om ter plaatse te komen, want ook op de weg waren de omstandigheden verre van optimaal.

Vergelijking met Zwitserland

Nederland Zwitserland

Netlengte (km) 3016 3138

Spoor (km) 7002 7381

Aantal wissels 7342 16.208 (waarvan 12.805 elektrisch)

Aantal verwarmde wissels 5500 (74%) 6782 (52%)

Aantal seinen 11523 30392

Stations 391 763

Bron: Ministerie I en M

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels