nieuws

‘Safety walk’ langs rommelige A12

bouwbreed

‘Safety walk’ langs rommelige A12

Bouwen langs en op de snelweg A12 is gevaarlijk. Rijkswaterstaat controleert dan ook extra op veiligheid met zogenoemde ‘safety walks’ waarbij bouwvakkers worden aangesproken op risicovol gedrag en desnoods een werk wordt stilgelegd.

Heijmans verbreedt 6 kilometer snelweg tussen Waterberg en Velperbroek naar twee keer drie rijstroken en pakt meteen de 5,5 kilometer geluidsscherm aan en de tien kruisende kunstwerken. Een d&c-contract van bijna 60 miljoen euro in het kader van de Spoedwet wegverbreding. Komende zomer moet het werk klaar zijn. De bouwer heeft gekozen voor een gefaseerde aanpak waarbij van buiten naar binnen wordt gewerkt. Inmiddels is 60 procent van het werk achter de rug.

“Een project waarbij we zijn beoordeeld op snel bouwen, zonder veel overlast voor het wegverkeer en dat geeft ook wel extra druk op de bouwplaats. Maar veiligheid gaat voor alles”, benadrukt directeur wegen Réne Laan van Heijmans. Samen met zijn projectmanager Otto Campagne leidt hij opdrachtgever en veiligheidsexperts van Rijkswaterstaat rond over de modderige bouwplaatsen van de kunstwerken 6, 4, 3 en 2. Het lijstje dat hem dat oplevert, moet de komende dagen punt voor punt worden weggewerkt en wordt vergeleken met de kritiekpunten van enkele maanden geleden.

Losse planken met uitstekende spijkers, een stapel slingerend oud ijzer, een los snoer en een trap zonder leuningen, springen het meest in het oog op de ietwat rommelig ogende bouwplaats ter hoogte van kunstwerk 4 bij de Velperweg.

Bij nummer 4 zijn tien betonvlechters aan het werk op een steenworp afstand van de A12. Stijve barriers met zichtschermen beschermen de mannen tegen het verkeer dat enkele meters verder met 90 kilometer per uur voorbij raast. De vlechters komen deels uit Polen en krijgen hun veiligheidsinstructies in het Duits.

Complicatie

Extra complicatie is het spoor dat onder het viaduct loopt en dus het terrein van ProRail is, waar mannen in gele vestjes rondlopen in plaats van het gebruikelijke oranje van de wegwerkers.

Gemiddeld werken dagelijks meer dan tweehonderd mensen op de verschillende bouwplaatsen op, onder en langs de A12.

Ter hoogte van kunstwerk 6 wordt gelijktijdig de riolering vervangen, kabels en leidingen verlegd en het asfalt gefreesd. “Alles gebeurt nu tegelijk op een vierkante postzegel op de snelweg. Maar alles valt of staat met een goede voorbereiding en duidelijke instructies”, heeft de projectmanager gemerkt. Dagelijks krijgt hij rapportage van een motorrijder die het hele traject afrijdt op scheefstaande borden en andere afwijkingen.

Veiligheid is een probleem voor de weggebruikers op de snelweg en de onderliggende wegen, maar net zo goed voor de bouwvakkers die veelal op hoogte werken en valgevaar lopen. Twee viaducten zijn met 11 en 13 meter extreem hoog en overkluizen het spoor en een weg met trolleybus. Het afgelopen jaar zijn vijf incidenten gemeld waarbij een gebroken pink het grootste letsel was, gevolgd door een verstuikte voet en een verzwikte enkel. Vooral bij chauffeurs die onzorgvuldig afsprongen van hun materieel en vrachtwagens.

Heijmans heeft inmiddels bedrijfsbreed een systeem van gele en rode kaarten ingevoerd voor werknemers die zich niet veilig gedragen op de bouwplaats. Een gele kaart blijft drie maanden van kracht en wordt na een tweede ingeruild voor een rood exemplaar. Bij een rode kaart kan schorsing volgen en onderaannemers komen op een zwarte lijst. Bij het A12-project heeft dat geleid tot een gele kaart.

Onverwacht hoogtepunt van de safety walkwas het bezoek aan kunstwerk 3 aan de Rosendaalseweg. Het A12-viaduct torent 13 meter boven de 50 km-weg en oogt ruim, maar de situatie beneden is hectisch. Verkeersregelaars ondersteunen de verkeerslichten en proberen orde in de chaos te scheppen waar betonmolen Wendy de betonpomp van verse specie voorziet, een vrachtwagen achteruit steekt en een mobiele kraan passeert. Gelijktijdig is een bouwkraan aan het hijsen, is een verrijker in bedrijf en wordt zand – 7000 kuub – afgegraven en afgevoerd.

Daar tussendoor wurmen zich fietsen, de bus naar Velp en auto’s die officieel om beurten mogen passeren. De her en der geparkeerde auto’s van bouwvakkers maken de situatie niet overzichtelijker.

Wondertje

Kortom, een mierenhoop, waarbij het een klein wondertje is dat er geen ongelukken zijn gebeurd.

Het viaduct over de snelweg wordt sinds afgelopen zomer in delen vervangen. Er is serieus overwogen om de onderdoorgang volledig af te sluiten voor alle verkeer, maar ook daaraan kleven nadelen. “Dan zou het weer drukker worden bij de andere onderdoorgangen en worden afspraken met de gemeente geschonden.

Soms is het kiezen tussen twee kwaden”, lichten portfoliomanager spoedaanpak Chris Naus en veiligheidsexpert Dik de Weger van Rijkswaterstaat toe. Bij de evaluatie achteraf in de bouwkeet zijn alle partijen het eens dat een andere aanpak waarschijnlijk beter was geweest, maar de werkzaamheden lopen nu nog vijf weken.

Om de directe chaos te beperken wordt afgesproken de regelaars extra te instrueren en zullen de geparkeerde auto’s van de bouwplaats verdwijnen. De projectmanager gaat zijn best doen, maar weet uit ervaring dat vooral onderaannemers liever geen stap te ver lopen. Voor de volgende fase op de middelste banen van de snelweg heeft hij al vervoer met busjes geregeld. “Iedereen heeft er een hekel aan, want ze rijden slechts een keer per half uur. Maar midden op de A12 kun je letterlijk geen kant op en is in- en uitvoegen naar de bouwlocatie al een avontuur op zich.” ■

Aandachtspunten

Rijkswaterstaat controleert zijn eigen grote projecten op veiligheid, simpel door er doorheen te lopen. Cobouw mocht mee op ‘safety walk’ bij de verbreding van de A12 bij Waterberg. “Je zet geen hek om een snelweg, dus veiligheid kan altijd beter.”

Risico’s project

● bouwplaats, V&G-plan

● orde en netheid

● veiligheidsgedrag

● valgevaar/werken op hoogte

● maatregelen bij specifiek werk

● loop/vluchtroutes

● afzetting/bebording

● bouwketen

● verkeersveiligheid

Bron: Rijkswaterstaat

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels