nieuws

Rioolaansluiting kan slimmer

bouwbreed

De gebruikelijke aansluitingen tussen een huisriool en het straatriool zijn te kwetsbaar voor zettingen en zakkingen. Dat kan slimmer en flexibeler.

De buizen voor de afvoer van afvalwater uit woningen en andere gebouwen ter weerszijden van een straat moeten via een of meer hulpstukken worden aangesloten op de onder de bestrating liggende rioolbuizen.

Voor twee buizen uit tegengestelde richtingen bestaat de aansluiting gewoonlijk uit een zogeheten knevelinlaat plus een T-stuk met twee gebogen armen. De huisaansluitingen zijn via een mof verbonden met de armen van het T-stuk. Het resterende verticale been past in de knevelinlaat die is vastgeklikt in een opening in de bovenkant van de rioolbuis. Een zettingsmof kan zo nodig geringe bewegingen opvangen.

Hans van Kolthoorn komt veel kapotte aansluitingen tegen in zijn functie als uitvoerder bij aannemersbedrijf Knipscheer: “Het grote nadeel van een T-stuk is dat de huisaansluiting zit opgesloten en eigenlijk geen kant op kan. Zodra er krachten op komen doordat het riool of de leiding zakt, komt er spanning op te staan en gaat het T-stuk kapot. Ook speciale ‘versterkte T-stukken’ breken.”

Van Kolthoorn bedacht een kunststof bak met aan de onderkant een buisstomp met afdichtingsring, die past op de opening waarin normaal de knevelinlaat komt. De twee bakwanden evenwijdig aan de as van de rioleringsbuis hebben elk een of twee openingen voor aansluitingsbuizen van gebouwen en/of straatkolken. De octrooitekst heeft het over ‘breekpoorten’, maar het zouden ook kant-en-klare openingen met een deksel kunnen worden.

In elk geval steken de buizen een eindje in de bak en zijn de openingen voorzien van flexibele afdichtingsringen van bijvoorbeeld epdm. Hierdoor hebben de buizen een behoorlijk grote bewegingsvrijheid, volgens de uitvinder tot wel 30 graden in elke richting. Bovendien kunnen ze wat verder in of uit de bak schuiven.

Het ‘vernieuwde T-stuk’ zoals de vinding voorlopig in de wandelgangen wordt genoemd, is nog niet in productie. Van Kolthorn: “Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest met een ander octrooi, waardoor dit idee even is blijven liggen. Maar we zijn vorige week met een model bij een producent geweest. Volgende week gaan we bespreken welke productiemethoden geschikt zijn, wat het gaat kosten en wat dat zal betekenen voor de uiteindelijke marktprijs. Als het rendabel kan, gaan we door. We hebben waarschijnlijk ook al een opdrachtgever waar we ze kunnen toepassen.”

De eventuele vermarkting zal lopen via Haner Infra Renovatie, een gezamenlijke bv van de uitvinder en zijn werkgever.

octrooinummer: NL1038039

houder: Haner Infra Renovatie, Oldebroek

uitvinder: J. van Kolthoorn

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels