nieuws

De sponsor: Bouwbedrijf waalHumanitaire actie als alternatief kerstgeschenk

bouwbreed

De sponsor: Bouwbedrijf waalHumanitaire actie als alternatief kerstgeschenk

Eind vorig jaar riep bouwbedrijf Waal opdrachtgevers en ketenpartners op een bijdrage te leveren aan het wereldwijde initiatief ‘ShelterBox’ dat noodhuisvesting verzorgt bij rampen. De actie werd een groot succes: Waal en relaties haalden 54 ShelterBoxen op met een tegenwaarde van ruim 40.000 euro. ‘‘Je inzetten voor een humanitair doel geeft bevrediging’’, heeft Johan Krijgsman, mededirecteur van het Vlaardingse bouwbedrijf, ervaren.

Met de actie sloot Waal het jaar anders af dan het bedrijf gewend is. Gewoonlijk stuurt de directie in december een speciaal voor de gelegenheid ontworpen bronzen beeldje aan zijn relaties. ‘‘Maar de laatste jaren maakten we daar steeds minder mensen blij mee. We kregen opmerkingen dat zo’n geschenk uit de tijd is. Veel bedrijven willen tegenwoordig liever geven dan ontvangen, ook vanwege de transparantie’’, zegt Krijgsman.

Als lid van de Westlandse Rotaryclub kwam Krijgsman in aanraking met het fenomeen ShelterBox. De bouwer zag er een mooi alternatief in voor het gebruikelijke kerstgeschenk. Hij stuurde opdrachtgevers en bouwpartners een brief waarin hij de overtuiging uitsprak dat veel tradities in de bouw op de helling gaan nu het traditionele aanbodmodel steeds minder van toepassing is. Waal vroeg zijn relaties het achterhaalde idee van het eindejaarsgeschenk te vervangen door een donatie aan een humanitair doel.

ShelterBox is een noodonderkomen dat een basisuitrusting (eten, drinken, slaapgelegenheid en indien nodig verwarming) bevat waarmee tien mensen in een rampgebied tenminste 180 dagen kunnen overleven. Het gaat om een beproefde voorziening, die sinds 2001 wereldwijd al bij meer dan 150 rampen goede diensten heeft bewezen.

Noodonderkomens voor mensen die tijdelijk geen dak boven het hoofd hebben. Een passender gift door bedrijven die werkzaam zijn in de woningbouw leek Krijgsman niet denkbaar. De mailing was dan ook een schot in de roos. De financiële respons leverde 34 ShelterBoxen op. Waal zelf schonk 15.000 euro aan de actie, goed voor nog eens twintg ShelterBoxen.

Bijzonder gevoel

Met deze actie maakte Waal voor het eerst kennis met sponsoring op grote schaal. Krijgsman: ‘‘We steunen natuurlijk allerlei plaatselijke initiatieven, zoals een bridgedrive, een actie voor gehandicapten, een kerstconcert of een voetbalclub, maar dat is allemaal gefragmenteerd. Dit was van een heel andere orde. Dit gaf een bijzonder gevoel. Deze actie ging niet over naamsbekendheid of eigen gewin, maar over delen met anderen. Dat schonk veel voldoening.’’

Krijgsman wil liever niet speculeren of zijn bedrijf ook in zakelijk opzicht van de hulpactie zal profiteren. ‘‘Je komt op een andere manier met relaties in contact en je maakt ook wel nieuwe connecties. Misschien leidt dat tot nieuwe kansen. Maar dat is niet aanwijsbaar. En dat is maar goed ook. Anders zou de eigenlijke bedoeling van de actie toch een beetje verloren gaan.’’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels