nieuws

‘Stropdas doet wonderen in Duitsland’

bouwbreed

Een groeiend aantal Nederlandse bouwbedrijven onderzoekt of het aan de slag kan in Duitsland. Ze ruiken hun kansen nu de bouwvolumes daar wel aantrekken.

< Vervolg van pagina 1

D e interesse onder Nederlandse bedrijven voor bouwen in Duitsland verspreidt zich als een olievlek vanuit de grensstreek richting Randstad. Steeds groter wordt de waardering voor de wijze waarop de buren in het oosten zich beter dan Nederland door de crisis slaan. “Nederland en Duitsland horen bij elkaar als de Grieken en de Romeinen”, zegt Bert van der Laan, een ervaren begeleider van bouwbedrijven die in Duitsland aan de slag willen gaan. Nederlanders zijn avontuurlijk, flexibel, oplossingsgericht. Duitsers oerdegelijk, risicomijdend en gericht op de details.

“Met Duitsers valt goed samen te werken. Wij zijn locker: open en wat brutaal. Duitsers krijgen van ons een vakantiegevoel. Als ze op de steiger onze bouwvakkers horen zingen, staan we met 3-0 voor.”

Directeur Ro n van Ommeren van Modulo Béton is enthousiast over zijn eerste ervaringen in Duitsland. In Hamburg bouwt het bedrijf een verhoogde milieustraat, een opdracht van 1,5 miljoen euro. Over de gemakkelijk uit te breiden of te verplaatsen betonblokken rijden straks auto’s af en aan om gescheiden afval naar containers te brengen. De verzamelbakken aan de buitenzijde kunnen zonder verstoring van dat proces eenvoudig worden geplaatst dan wel weggehaald.

“Eind dit jaar hebben we in Nederland elf milieustraten geplaatst. Modulo is nog jong. Onze eerste straat kwam in mei 2010 gereed. Drie jaar geleden hadden we in Duitsland onze eerste presentatie. Hamburg is nu in aanbouw. En we zijn in Duitsland inmiddels met nog een stuk of tien projecten bezig. Je ziet overal nog containers waar je met een trapje omhoog moet, geen verhoogde milieustraten. De Duitsers verzamelen het afval veel beter dan wij. Maar het scheiden van vracht- en personenverkeer leren ze dan weer van ons. Hoe duur onze milieustraten zijn? Afhankelijk van de grootte, ergens tussen de halve en anderhalve miljoen euro.”

Van Ommeren reist stad en land af om bij bestuurders en vuilverwerkers zijn – Frans gepatenteerde – milieustraat onder de aandacht te brengen. Nam deel aan zakelijke speeddates, zocht diplomaten op. “Ik kwam met spijkerbroek en roze trui op de ambassade in München. Mijn eerste blunder. Vriendelijk kreeg ik te horen dat ik met die kleren bij geen enkele klant zou binnenkomen. Niet met een pullover. Sindsdien ga ik in een pak naar de klanten. Liefst met een oranje stropdas. Die doet het altijd goed.”

De Duitse bouw heeft in de periode 1995 – 2005 grote klappen opgelopen. Het aantal bouwbedrijven met vijfhonderd of meer medewerkers kromp in de jaren die Grosse Baukrise zijn gaan heten van 116 tot slechts 25. Reuzen als Philipp Holzman en Walter Bau vielen om. Het aantal bouwvakkers in de sector halveerde tot amper 700.000.

Sinds 2010 neemt het optimisme in de Duitse bouw weer toe. Cijfers van instituut Ifo geven aan dat in de jaren 2007 – 2009 van de bouwbedrijven een meerderheid van 30 procent de situatie in de sector als slecht beoordeelde. Afgelopen twee jaar houden de pessimisten en optimisten elkaar vrijwel in evenwicht. Met als opvallend verschijnsel dat kort na de afsluiting van de jaarrekeningen – elke januari weer – de verwachtingen over de naaste toekomst minstens 10 procentpunten beter zijn dan in de donkere decembermaand.

Adviseur Van der Laan: “Wie wat in Duitsland wil beginnen, moet de details kennen. Kennis is macht. Anders brand je af. Bouw strikt volgens het contract anders kom je in de problemen. Kies nooit op eigen houtje voor een betere oplossing, zoals we in Nederland gewend zijn. Elke verandering vraagt een aanpassing van het contract.”

‘ ‘ Wie iets wil beginnen moet de details kennen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels