nieuws

Laswerk Den Haag Centraal klus van grote getallen

bouwbreed

Met 48 witte tenten lijkt het dak van station Den Haag Centraal wel wat op een camping. Een recreatieve stemming heerst er echter niet: in de tenten bereiden lassers de komst voor van het nieuwe glazen dak voor het ov-knooppunt. Daar zijn ze nog ruim een week mee bezig.

Het nieuwe glazen dak rust op acht kolommen. Elke kolom weegt 12 ton en is 18 meter lang. Elk daarvan heeft vier uithouders van 15 meter lang, die aansluiten op de kruisvormige draagconstructie. De uithouders en de draagconstructie zijn gericht. Draadeinden en opgelaste moerplaten houden de delen bijeen tot lassers de delen fixeren. Bij elkaar gaat het om 32 uithouders en 16 gevel/dakaansluitingen. Om de lassers en hun werk te beschermen tegen weer en wind zijn rond de verbindingen 48 tenten opgetrokken uit witte krimpfolie.

Het laswerk is een klus van grote getallen, zegt projectdirecteur Bertil Poelman van Strukton Bouw. Dat begint al met de naden die de lassers moeten vullen. Tussen de uithouders en de draagconstructie zitten breedtes van 150 tot 300 millimeter. Al lassend wordt die kloof versmald. “De naden zijn zo groot dat hun omvang voor het gemak in kubieke centimeters wordt aangegeven in plaats van strekkende centimeters”, zegt hoofduitvoerder Bart Stoke. Met het vullen van de resterende naad vormen beide delen na het afkoelen van de las een geheel.

Stofzuiger

Nondestructief onderzoek met magneten en ultrageluid moet daarna uitwijzen of de las voldoet. Elke las wordt gedocumenteerd. Een mankerende las moet weer worden verwijderd. Dat gebeurt met elektrodes die het materiaal smelten waarna het in een soort stofzuiger verdwijnt. “Een uitermate specialistisch werkje dat niet iedereen kan”, zegt lassersvoorman Vedran Plestina. Tot nog toe hoefde de ‘stofzuiger’ er volgens hem nog niet aan te pas te komen.

Poelman zegt het met enige regelmaat: het werk voor het nieuwe stationsdak is geen standaard laswerk. Dat is mede de reden dat het karwei is uitbesteed aan HM Holland Contracting uit Rotterdam. “Hun lassers werken veelal in de offshore en zijn dus gewend aan uitermate strenge specificaties en kritische bouwdelen.” Een onafhankelijke inspecteur ziet toe op de uitvoering en controleert het resultaat.

Offshorelassers zijn ook gewend aan volcontinudiensten, zegt Jeroen van Noordenbrug, uitvoerder voor het staalwerk. “De lassen voor het stationsdak moeten in één werkgang worden gemaakt om te voorkomen dat het werkstuk afkoelt.” De stalen uithouders worden voor het lassen met een inductielint verhit tot 125 graden Celsius. De uithouders zijn stalen gietstukken met zoveel massa dat het volgens Plestina ruim tien uur duurt voordat ze op temperatuur zijn. “Soms kan het inductielint het niet alleen af en wordt een uithouder met een propaanbrander verder verhit.” Dat moet omdat anders de hitte van het lassen voortijdig in de staalconstructie wegvloeit en een broze verbinding achterlaat. Een speciale stift leert de lasser wanneer het werkstuk gereed is. Is het nog te koud dan laat het een soort krijtstreep achter; is het warm genoeg dan smelt het.

Nog zo’n groot getal: voor de grootste lasnaad wordt ruim 4 kilo lasdraad gesmolten; de helft van wat er op een rol zit. Dat gebeurt met een mig/mag-apparaat. Dit toestel schermt de smeltende lasdraad met een ‘jas van gas’ af van de omgeving. Het materiaal koelt dan niet te snel af en er kan geen vuil in komen. “Al met al neemt het aflassen van vier uithouders ruim 48 uur in beslag”, rekent Plestina voor. Een deel van die tijd gaat op aan het inrichten van de tent met steigers en ladders. En aan het leggen van een branddeken die voorkomt dat gesmolten lasmateriaal door het tijdelijke dak boven de stationshal brandt en op de reizigers valt.

Want, dat zegt Poelman ook meer dan eens: dagelijks lopen zo’n 160.000 mensen door de hal van Den Haag Centraal. Die hebben geen idee wat zich boven hun hoofd afspeelt. En dat blijft volgens hem ook zo wanneer iedereen zich daarvan bewust is. Met dat in gedachten heeft Colt International de locatie al verkend en voorbereid op het moment dat het bedrijf de glazen elementen op de draagconstructie komt leggen.

Projectgegevens

Opdrachtgever:gemeente Den HaagProjectmanagement:ProRailAannemer:StruktonLaswerk:HM Holland Contracting

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels