nieuws

Gipsvaart met gejuich ontvangen

bouwbreed

Met gejuich en champagne werd vorige week de eerste gipsvaart in Amsterdam ontvangen. Per binnenvaartschip werd een lading gipsplaten van de fabriek van Saint-Gobain Gyproc vervoerd naar materialenhandel Van Houten in Amsterdam. Een logistieke innovatie, stelt Wilco Volker van Bureau Voorlichting Binnenvaart.

En? Hoeveel patiënten zijn er vervoerd?

“Wat bedoelt… O wacht, de gipsvaart. Haha, het ging om 700 pallets met gipsplaten. In totaal zo’n 90 duizend vierkante meter.”

Hoeveel vrachtwagens zijn dat?

“Voor die lading zou je over de weg 35 vrachtwagens nodig hebben.”

Is dat nou zo bijzonder, vervoer per schip?

“Toch wel. De binnenvaart is groot in grondstoffen en containers, maar door veel marktsectoren blijven we onbenut. Daar liggen kansen.”

Bakstenen werden vroeger ook per schip vervoerd.

“In sommige sectoren zijn we de binnenvaart een beetje vergeten door de snelheid die het wegvervoer ons heeft gebracht.”

Maar om vervoer per schip nou een “logistieke innovatie” te noemen…

“Dat is het wel. Gyproc en Van Houten willen het anders gaan aanpakken, en omdat beide bedrijven aan het water liggen, was dit ineens een optie. Daarvoor moet je wel het bedrijfslogistiek denken aanpassen. Men is steeds meer just in time gaan denken, maar voor vervoer in dit soort hoeveelheden moet je wat meer vooruit denken.”

Wat is eigenlijk het voordeel?

“Het kan goedkoper zijn. Deze gipsvaart is zonder subsidie tot stand gekomen en men zou het niet doen als het teveel geld zou kosten. Maar het is zeker duurzamer.”

De snelwegen zitten vol. Hoe zit dat met de vaarwegen?

“Ook op de vaarwegen is het druk, maar er zit zeker nog rek in.”

Welke bouwmaterialen kan je op deze manier vervoeren?

“Vooral veel materialen die in grote hoeveelheden in de bouw worden gebruikt. Dus gips en isolatiemateriaal. En bakstenen natuurlijk.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels