nieuws

Deel van de boordames blijft begraven

bouwbreed

Met de laatste meters van boormachine Victoria kwam begin december een eind aan tweeënhalf jaar boren in de Amsterdamse grond voor de Noord-Zuidlijn. Volgers van het project zullen de boordmachines Noortje, Gravin, Molly en Victoria nog gaan missen. Maar volgens voorlichter Michiel Jonker van het projectbureau blijft een stukje van ze achter.

Staan de boormachines alle vier nog bij station Rokin?

“Nee, Noortje en Gravin zijn al gedemonteerd en terug naar de Duitse eigenaar. Maar Molly en Victoria staan nog in de tunnel.”

Hoe worden ze dan weggehaald?

“Ze worden gedemonteerd, maar om het voorste deel, het graafwiel, terug te krijgen moet vanaf de andere kant de grond worden bevroren en weggehaald.”

En worden ze dan weer ergens anders opnieuw gebruikt?

“Nee, de machines zijn speciaal gemaakt voor deze omstandigheden en op deze maat.”

Wat gebeurt er dan mee?

“Een pijp is een pijp hè, dus waarschijnlijk worden bepaalde onderdelen wel weer gebruikt in een andere machine. Een deel zal als schroot worden verkocht. En een deel van de machine achter in de tunnel.”

O?

“Er is geboord met de verloren schild-methode, waarbij het boorschild, een bescherming om de boor heen, aan het eind moet achterblijven in de tunnel. Het maakt dus nu onderdeel uit van de tunnelwand.”

Welke machine heeft het meest geboord?

“Molly, met in totaal 2390 meter.”

Is dat veel?

“Het is maar zeven meter meer dan Victoria, maar meer dan drie keer zoveel als de andere twee machines.”

Is het treurig om afscheid te nemen van de machines?

“Het was leuk om de dames te volgen, maar we zijn ook trots dat het erop zit. Nu volgt de afbouw, en dat heeft ook nog wat voeten in de aarde.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels