nieuws

Zuignappen houden veerboot aan de wal

bouwbreed

Van den Biggelaar Aannemingsbedrijf begint in het voorjaar van 2013 in Den Helder met de aanleg van het eerste zogeheten automooring-systeem in Nederland. Hiermee wordt de veerboot van en naar Texel met behulp van zuignappen aan de wal gehouden tijdens het laden en lossen.

In de huidige situatie meren de boten af aan de kade en laten daarbij de motoren draaien. Zo blijft het schip tegen de kademuur aangedrukt tijdens de korte laad- en lostijd van meestal ruim tien minuten. Behalve dat dit extra vervuilend is, kost het de rederij ook nog eens onnodig veel brandstof.

Bij het nieuwe systeem vaart de boot af op een installatie met vier zuignappen, die het schip ‘vastgrijpen’ en door middel van het creëren van een vacuüm aan de wal houden. De installatie met de zuignappen komt op een drijvend ponton te staan, dat met buispalen in de bodem wordt verankerd. Volgens Henk Kleinloog van Van den Biggelaar is het een hele uitdaging om het automooringsysteem in de nieuwe, drijvende fuikwandconstructie te integreren, vanwege de benodigde speling rondom de buispalen. “Die speling moet je compenseren om te voorkomen dat er te veel ruimte kan ontstaan tussen de boot en de wal tijdens het op- en afrijden van de auto’s.” Door gebruik te maken van een drijvend ponton hoeft de aanmeerinstallatie niet telkens aangepast te worden aan eb en vloed.

Het automooringsysteem levert een brandstofbesparing op van 173.000 liter en beperkt de uitstoot van 450 ton koolstofdioxide en 6,2 ton stikstofoxiden. Daarnaast is de bodem onder de aanmeerconstructie minder gevoelig voor verwering, omdat de motoren van de boot kunnen worden uitgezet.

Het automatische systeem maakt onderdeel uit van een compleet nieuwe fuikconstructie voor de schepen van rederij TESO, een opdracht die Van den Biggelaar uitvoert voor Rijkswaterstaat.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels