nieuws

Somberheid vergroot onzekerheid van potentiële kopers

bouwbreed

De sombere geluiden vanuit branche-organisaties vergroten de onzekerheid bij potentiële kopers van woningen. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultants onder 500 woonconsumenten.

Het nieuwe regeerakkoord is enkele weken oud, de eerste aanpassingen zijn al een feit en langzaam begint het effect van steeds meer maatregelen duidelijk te worden. Alle partijen zeiden na het voorjaarsakkoord, in aanloop naar de verkiezingen, woorden van deze strekking: “Om de bezuinigingen voor elkaar te krijgen en sterker uit de crisis te komen, zul je over je eigen schaduw heen moeten stappen.” Nu is dit credo ver te zoeken. Partijen buitelen over elkaar heen om te zeggen hoe slecht de maatregelen wel niet zijn voor hun eigen branche en hoe hard zij getroffen worden. Deze berichtgeving is niet alleen contraproductief, maar brengt daarbij ook nóg meer onzekerheid en negativisme in de markt, iets dat consumenten natuurlijk direct merken.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de consumenten zegt volledig of redelijk op de hoogte te zijn van de inhoud van het regeerakkoord. Slechts 7 procent heeft het regeerakkoord zelf volledig gelezen; de overige 73 procent is op de hoogte via de media. Verder blijkt dat 36 procent van de consumenten negatief is over het regeerakkoord en echt vindt dat de VVD en PvdA in dit regeerakkoord de verkeerde keuzes maken.

Over het effect op de woningmarkt van het nieuwe regeerakkoord is men duidelijk. Consumenten verwachten in groten getale dat de onzekerheid op de woningmarkt blijft of zelfs toe zal nemen (78 procent). Dit geldt zowel voor huurders als kopers. In de meeste gevallen hebben de maatregelen dan ook geen direct effect op de verhuisgeneigdheid. De grote groep mensen die toch al niet wilde verhuizen, wil dit nog steeds niet. Er is een kleine groep (8 procent) die zegt eerst te willen verhuizen, maar dat nu nog even uit te stellen. Bij de groep mensen die toch nog steeds wil verhuizen, heeft het nieuwe regeerakkoord wel invloed: 10 procent van de consumenten die willen verhuizen, zegt dat men eerst een voorkeur had voor een koopwoning, maar nu een huurwoning wil overwegen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels